• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Geluidsisolatie voor gemene muur: accorub kleven of op frame plaatsen?

Lid geworden
20 mrt 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik wil een gemene muur in mijn woonkamer (8 x 2 meter)  isoleren tegen geluid. Het gaat (gelukkig) voornamelijk over stemmen dat we willen filteren. Ik heb veel threads op bouwinfo gelezen hierover, en accorub lijkt de beste optie te zijn. Ik lees over het massa - veer - massa systeem, waarbij ik de bestaande muur als massa heb, de accorub als veer en 2 gipsplaten als tweede massa gebruik. 

Ik vind echter de methode van installatie nogal vreemd: gewoon de accorub tegen de muur lijmen, en daar dan gipsplaat tegen lijmen. Mijn intuitie zegt dat het beter zou om de gipsplaten niet tegen die accorub te lijmen, maar aan een metalen frame te monteren dat in de vloer en plafond vast zit. Zou dat inderdaad een groot verschil maken? 

Zo niet, dan lijm ik natuurlijk liever, omdat het makkelijker lijkt. Maar daar heb ik ook mijn twijfels over stevigheid. Zo'n grote oppervlakte lijmen, gaat dat niet loskomen over de jaren?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • accorub.png
    accorub.png
    400 KB · Weergaven: 13

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
mail eens naar die mannen , ze gaan je wel een antwoord geven

ik zou ook denken aan een frame en dit frame ook nog eens akoestisch isoleren met rubbers
 
Lid geworden
26 jul 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
@segers909 Ik had precies dezelfde vraag. Heb jij hier intussen al meer info over gekregen? Of kan je je ervaring m.b.t. de uitvoering delen?
Alvast bedankt!
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Accorub werkt fantastisch goed. Hier matten van 6cm geplaatst op een dunne gemene muur en dat houdt quasi alle niet-contact geluid tegen (en ook veel van het contactgeluid). Wel niet verschieten van de prijs.

Accorub verkoopt lijm voor de matten, maar die kost stukken van mensen en vliegt erdoor. Op aanraden van onze plakker de matten met L-gips gelijmd. Ging supervlot en een heel pak goedkoper. De matten zijn daarna mee gepleisterd, met uitstekend resultaat. In de badkamer is die muur ook nog eens betegeld, en dat hangt er ook nog steeds tegen.

Ik vermoed dus dat gipsplaten lijmen ook geen probleem zal zijn.
 
Lid geworden
26 jul 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hier hangen ze intussen ook op met L-gips (accorub 4 cm weliswaar).
Als het goed uitgevoerd wordt hangen ze inderdaad superstevig.
 
Lid geworden
3 jan 2024
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Vraag voor @segers909 : voor welke oplossing heeft u uiteindelijk gekozen en bent u er tevreden van?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan