• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Gedwongen verkoop van huis door scheiding

Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.

Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.

Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
Van waar haal jij de info dat er geen vergunning is ?
Als er idd geen is, en bieders vmweten dat niet, maar jij wel...en toch heb je het hoogste bod ? Hoe weet jij dat je het hoogste bod hebt ?
Hoe weet jij welke kredietverstrekking de man van de woning heeft, waar hij eventueel zijn extra lening zou nemen ..?
Je weet ook dat de man de woning zou mogen nemen aan het hoogste bod ...? Je kent zelfs zijn budget ....!!

Toch allemaal vaag, niet ?
 
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Pardon?

Zet het huis dan niet te koop hé...

En wie de oorzaak is van deze situatie, is totaal mijn probleem niet.
En huis afpakken is een beetje overdreven, ik biedt een zeer goede prijs voor dit huis.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Pardon?

Zet het huis dan niet te koop hé...

En wie de oorzaak is van deze situatie, is totaal mijn probleem niet.
En huis afpakken is een beetje overdreven, ik biedt een zeer goede prijs voor dit huis.
Als ze een eerlijke prijs willen bedingen, dan wordt dat nog zo gedaan.
Dat hoeft geen voorkoop recht te heten.
Ze moeten enkel het hoogste bod afwachten, zolang ze dat niet aanvaarden, mogen ze onderling er nog over onderhandelen.
 
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
Van waar haal jij de info dat er geen vergunning is ?
Als er idd geen is, en bieders vmweten dat niet, maar jij wel...en toch heb je het hoogste bod ? Hoe weet jij dat je het hoogste bod hebt ?
Hoe weet jij welke kredietverstrekking de man van de woning heeft, waar hij eventueel zijn extra lening zou nemen ..?

Toch allemaal vaag, niet ?
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Daardoor zijn de mensen afgehaakt die een hoger bod hadden dan mij. Ook vermeld door de makelaar.

Ik heb contact met de gemeente( via mijn vriendin die daar werkt), en de burgemeester heeft persoonlijk voor mij uitgezocht wat het probleem is met dit pand.

Ik denk nog altijd dat dat informatie vragen mag?

En info over het krediet van die man heb ik niet. Moet ik ook niet hebben.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
Van waar haal jij de info dat er geen vergunning is ?
Als er idd geen is, en bieders vmweten dat niet, maar jij wel...en toch heb je het hoogste bod ? Hoe weet jij dat je het hoogste bod hebt ?
Hoe weet jij welke kredietverstrekking de man van de woning heeft, waar hij eventueel zijn extra lening zou nemen ..?

Toch allemaal vaag, niet ?
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Daardoor zijn de mensen afgehaakt die een hoger bod hadden dan mij. Ook vermeld door de makelaar.

Ik heb contact met de gemeente( via mijn vriendin die daar werkt), en de burgemeester heeft persoonlijk voor mij uitgezocht wat het probleem is met dit pand.

Ik denk nog altijd dat dat informatie vragen mag?

En info over het krediet van die man heb ik niet. Moet ik ook niet hebben.
Natuurlijk moet je info vragen. Je volste recht. Maar je haalt wel heel wat andere info aan over het koppel en budget van de man.
Wat is het probleem met de vergunning dan juist ?
Gaat het eigenlijk over een gedwongen verkoop in de zin van door hogere hand opgelegd ?
Officieel bod zomaar intrekken....raar.
 
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Huis zou eind jaren 40 gezet zijn, maar ze vinden pas iets terug van eind jaren '70
Staat op de achterbouwlijn, wat daar niet mocht, en er zijn veel constructies bij aangezet in de loop der jaren zonder vergunning.

Die info ben ik ook maar te weten gekomen door makelaar en de vrouw die het verkoopt.

Het is inderdaad een financieel gedwongen verkoop door 1 van de verkopers.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Pardon?

Zet het huis dan niet te koop hé...

En wie de oorzaak is van deze situatie, is totaal mijn probleem niet.
En huis afpakken is een beetje overdreven, ik biedt een zeer goede prijs voor dit huis.
Er worden wel meerder huizen te koop gezet door scheidende koppels gewoon om het bedrag te weten waarvoor het huis kan verkocht worden.
De ene heeft dan de helft van dat bedrag aan de andere en beide zijn content

oei: Mario was me reeds voor
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Voorkooprecht wil zeggen dat indien er een hoogste bod gedaan wordt EN aanvaard wordt (dus wederzijds instemming met de verkoop aan een bepaalde prijs en voorwaarden), er daarna nog een derde partij met voorkooprecht de woning aan deze prijs mag kopen en jioj als koper er dus alsnog naast grijpt.
Maar een verkoper dient je er van op de hoogte te brengen indien er een voorkooprecht rust op een woning, zodat je weet en accepteert dat dit risico er is vooraleer je een bod uitbrengt.

Wat in dit geval waarschijnlijk gedaan is, is dat de man, vrouw en eventuele advocaten en immo hebben afgesproken dat de man van het koppel nog altijd de kans krijgt om de woning zelf uit te kopen aan het bedrag van het hoogste bod. Dit kan dus in de situatie dat er een bod gedaan is maar dit nog NIET aanvaard is en er dus nog geen wederzijds instemming met de verkoop is tussen verkoper en kandidaat-koper.
En zolang je bod dus niet aanvaard is, ben je louter kandidaat koper en heb je dus helemaal niks in de pap te brokken of recht op niets.
En gezien de man van het koppel samen met de vrouw mee verkopende partij is, kan hij dus de voet op de rem proberen te houden om een bod te aanvaarden. Totdat het bod van de kandidaat-koper komt te vervallen en daarna het nieuwe hoogste bod dus mogelijk lager is (of er misschien geen geldig bod meer is). En dan vergroot de man zijn kans om zelf de woning uit te kopen aan een lagere prijs dan wat jij hebt geboden.
Kan hij dat doen: ja. Maar waarschijnlijk gaat de vrouw net wel aan jou proberen te verkopen omdat dat haar ook het meeste oplevert. Dus het zal hem tegen haar zijn.

Kan jij daar iets aan doen: nee niet echt. Behalve er voor zorgen dat je bod geldig blijft (bv wekelijks verlengen); Maar ook dan nog kan het zijn dat de vrouw vroeg of laat plooit en toch aan de man verkoopt voor een lagere prijs (omdat het bv te lang duurt en ze in geldnood geraakt).
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
Van waar haal jij de info dat er geen vergunning is ?
Als er idd geen is, en bieders vmweten dat niet, maar jij wel...en toch heb je het hoogste bod ? Hoe weet jij dat je het hoogste bod hebt ?
Hoe weet jij welke kredietverstrekking de man van de woning heeft, waar hij eventueel zijn extra lening zou nemen ..?

Toch allemaal vaag, niet ?
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Daardoor zijn de mensen afgehaakt die een hoger bod hadden dan mij. Ook vermeld door de makelaar.

Ik heb contact met de gemeente( via mijn vriendin die daar werkt), en de burgemeester heeft persoonlijk voor mij uitgezocht wat het probleem is met dit pand.

Ik denk nog altijd dat dat informatie vragen mag?

En info over het krediet van die man heb ik niet. Moet ik ook niet hebben.
Ola, er is al politiek mee gemoeid........
 
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
16
Waarderingsscore
23
Punten
3
Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...
Van waar haal jij de info dat er geen vergunning is ?
Als er idd geen is, en bieders vmweten dat niet, maar jij wel...en toch heb je het hoogste bod ? Hoe weet jij dat je het hoogste bod hebt ?
Hoe weet jij welke kredietverstrekking de man van de woning heeft, waar hij eventueel zijn extra lening zou nemen ..?

Toch allemaal vaag, niet ?
Probleem van de vergunning heeft de makelaar zelf tegen mij, en andere mensen die een bod gedaan hebben, verteld. ( laatste dag van de biedingen)

Daardoor zijn de mensen afgehaakt die een hoger bod hadden dan mij. Ook vermeld door de makelaar.

Ik heb contact met de gemeente( via mijn vriendin die daar werkt), en de burgemeester heeft persoonlijk voor mij uitgezocht wat het probleem is met dit pand.

Ik denk nog altijd dat dat informatie vragen mag?

En info over het krediet van die man heb ik niet. Moet ik ook niet hebben.
Ola, er is al politiek mee gemoeid........
Niks me politiek te maken.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Kan jij daar iets aan doen: nee niet echt. Behalve er voor zorgen dat je bod geldig blijft (bv wekelijks verlengen); Maar ook dan nog kan het zijn dat de vrouw vroeg of laat plooit en toch aan de man verkoopt voor een lagere prijs (omdat het bv te lang duurt en ze in geldnood geraakt).
Of de man proberen aan uw kant te krijgen . (door hem bv een zakcentje toe te stoppen, zonder dat de vrouw er van weet heeft)
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Dus zelf heb je al via omwegen allerlei informatie opgevraagd die voor andere geïnteresseerde partijen moeilijker op te vragen is, maar je vindt het niet kunnen dat een van de huidige eigenaars van het huis alles in zijn macht doet om zijn woning te behouden? Zoals het er nu naar uit ziet, zal het een kwestie zijn van wie de langste adem heeft.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.

Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.

Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef
Als uw bod een weerspiegeling is van de werkelijke waarde hoeft u toch niet bang te zijn.
Anderzijds kan u uw bod bij openbare verkoop ook nog verhogen.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Voordat je hier zo hoog van de toren komt blazen en allerhande juridische termen hanteert zou je je misschien beter even inlezen, want je bent hier heel emotioneel aan het reageren, niet gehinderd door enige kennis terzake...
Voorkooprecht, zoek het even op.
'Gedwongen verkoop', idem.
Recht van een potentiele koper? Tenzij je bijvoorbeeld het OCMW bent: 0,0.

Oh, en nog iets. De makelaar is ingehuurd door de verkoper, die spreekt dus zijn woord. Daar moet jij niks, nada nul van aannemen als waarheid.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
‘Recht van voorkoop’ slaat op het al of niet bestaan van dat recht voor een overheid of overheidsdienst. Als het gebouw niet in een zone ligt waar een overheid zich dit recht heeft toegekend, dan is er geen voorkooprecht. Dat er een privépersoon met dat recht zou kunnen zijn valt niet onder die vermelding.
Als de woning van de jaren 40 is, dan is ze geacht vergund.
De burgemeester is zijn boekje ver te buiten gegaan met zijn opzoekingen en informatie.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
‘Recht van voorkoop’ slaat op het al of niet bestaan van dat recht voor een overheid of overheidsdienst. Als het gebouw niet in een zone ligt waar een overheid zich dit recht heeft toegekend, dan is er geen voorkooprecht. Dat er een privépersoon met dat recht zou kunnen zijn valt niet onder die vermelding.
Als de woning van de jaren 40 is, dan is ze geacht vergund.
De burgemeester is zijn boekje ver te buiten gegaan met zijn opzoekingen en informatie.
zoals ik al zei : er is politiek mee gemoeid.........
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Huis zou eind jaren 40 gezet zijn, maar ze vinden pas iets terug van eind jaren '70
Staat op de achterbouwlijn, wat daar niet mocht, en er zijn veel constructies bij aangezet in de loop der jaren zonder vergunning.

Die info ben ik ook maar te weten gekomen door makelaar en de vrouw die het verkoopt.

Het is inderdaad een financieel gedwongen verkoop door 1 van de verkopers.
Woningen van voor 1962 (of 1963) worden vergund geacht, als er geen vergunning en plannen aanwezig zijn.
Wel kan het zijn dat er geen nieuw gebouw opmdezelfde plek mag gezet worden, of er geen uitbreiding etc mag gedaan worden aan de huidige woning.
Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet mag staan en niet bewoond mag worden..
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.

Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.

Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel hoger bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Help...

Mvg

Jef
Als uw bod een weerspiegeling is van de werkelijke waarde hoeft u toch niet bang te zijn.
Anderzijds kan u uw bod bij openbare verkoop ook nog verhogen.
Het gaat hier blijkbaar niet om een openbare verkoop, want het is via een makelaar.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
@JefJanssens1 : je bent zoals hierboven ergens aangehaald te "geëmotioneerd" aan het reageren. Emoties opzij en zakelijk denken.

Kort de feiten op een rijtje:
  • koppel is gescheiden en verkopen hun woning
  • blijkbaar wil de man van het koppel daar blijven wonen
  • Er is blijkbaar afgesproken dat de man het mag kopen als hij boven het hoogste bod kan gaan
  • Blijkbaar kan de man niet aan jouw bedrag, dus eigenlijk is de koop rond
  • Blijkbaar kan de man hem daar niet mee verzoenen en probeert hij alles maar dan ook alles er aan te doen om het huis te houden. (emotie... ai ai ai)
Jij wil nu kost wat kost dat huis hebben, maar misschien moet je de man ook even tijd geven. Zorg vooral dat je ZELF een notaris hebt, die je 100% kunt vertrouwen, en die aan jouw kant staat... NOOIT de makelaar of de notaris van de verkopende partij volgen en om info vragen, altijd via de notaris laten gaan. Wees maar gerust, die notarissen kennen elkaar héél goed, en je eigen notaris zal héél snel te weten kunnen komen of je verder moet inzetten op dit pand of niet.

Al de rest, wat jij vind dat niet kan, wat er volgens jou fout is, dat de man maar moet toegeven, ... enz. enz... Dat moet je vergeten. Harde feiten, en juridisch correcte informatie heb je nodig. Niet meer niet minder.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Huis zou eind jaren 40 gezet zijn, maar ze vinden pas iets terug van eind jaren '70
Staat op de achterbouwlijn, wat daar niet mocht, en er zijn veel constructies bij aangezet in de loop der jaren zonder vergunning.

Die info ben ik ook maar te weten gekomen door makelaar en de vrouw die het verkoopt.

Het is inderdaad een financieel gedwongen verkoop door 1 van de verkopers.
Dat die vergunning twijfelachtig is doet niet ter zake, dat is zowel geldig voor jou als voor die man.
Trouwens, dikwijls wordt de situatie gedoogd tot er grote verbouwingen of afbraak aan te pas komt, maar als je dat huis gewoon onderhoud, dan zal niemand de bulldozer sturen, zeker niet als het al zo oud is.

Jij moet gewoon wachten. Je spreekt van gedwongen verkoop, maar ik zie het eerder als 'verkoop onder druk'.
De bank krijgt blijkbaar nog altijd de afbetalingen of ze hebben nog geen procedure voor echte gedwongen verkoop (en dan is dat per opbod) opgestart.

Heb je al een eigen notaris?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan