• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Foto's grondwaterput buiten en binneninstallatie gevraagd

Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
150
Waarderingsscore
3
Punten
18
We overwegen een grondwaterput en hebben reeds een eerste offerte ontvangen. Ik zou een duidelijk zicht willen krijgen hoe een volledig afgewerkte installatie er in de realiteit uit ziet bij jullie adv foto's. Dus hoe de controleput eruit ziet buiten, en hoe het er binnen uitziet in een kelder, garage of bijgebouw in de tuin: welke leidingen, ketel, de technische opstelling dus. Veel firma's die boren leveren wel schema's maar er zijn weinig "echte" foto's te vinden.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Er komt een leiding uit het gat die de woning binnengaat lijkt mij niet echt spannend?
 
Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
150
Waarderingsscore
3
Punten
18
Vooral de binnenopbouw zou ik graag willen zien.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Mag je wel een put boren om grondwater te trekken ?

Als je een schema van de opstelling krijgt dan is dit toch duidelijk ?
Of dit nu een zwarte leiding is of een appelblauwzeegroendonkerbruin op een pomp met linkse aanzuiging of rechtste opstelling ??
 

Roland.

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2014
Berichten
360
Waarderingsscore
99
Punten
28
Mag je wel een put boren om grondwater te trekken ?

Als je een schema van de opstelling krijgt dan is dit toch duidelijk ?
Of dit nu een zwarte leiding is of een appelblauwzeegroendonkerbruin op een pomp met linkse aanzuiging of rechtste opstelling ??
Je hebt enkel meldingdplicht of je moet in een gebied wonen waar het verboden is.
Weet niet of dit in Vlaanderen ergens van toepassing is.
Meldingdplicht is er om u voor 30 m3 water kosten aan te rekenen !

We overwegen een grondwaterput en hebben reeds een eerste offerte ontvangen. Ik zou een duidelijk zicht willen krijgen hoe een volledig afgewerkte installatie er in de realiteit uit ziet bij jullie adv foto's. Dus hoe de controleput eruit ziet buiten, en hoe het er binnen uitziet in een kelder, garage of bijgebouw in de tuin: welke leidingen, ketel, de technische opstelling dus. Veel firma's die boren leveren wel schema's maar er zijn weinig "echte" foto's te vinden.
Als je het water wil gebruiken voor alles dien je wel diep te boren (tussen 150 en 250 m) om drinkbaar water boven te halen.
Tevens dienen er een hele reeks filters tussen geplaatst te worden.
Is wel een dure grap indien het enkel zou dienen om bvb de tuin te voorzien van water.

Hier een put van een 11 meter diep voor tuin alleen want veel kalk en ook zeer fijn zand wat sletig is voor pomp en kranen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
klopt, maar we weten niet waar TS woont.

Het oppompen van grondwater rijk aan kalk is niet alleen slijtig voor pomp en kranen maar zorgt ervoor dat uw bodem nog meer kalk dan normaal ga hebben. Als je dan nogeens jaarlijks een kalkgift doe omdat dat in de boekskes staat, dan en je je bodem serieus aan het verkloten.

Misschien ben je daar niet van bewust.
Maar weet dat om je zure grond meer basis te maken het voldoende is om met 1 strooibeurt deze PH met 1graad te verhogen.
Echter om je basische grond met 1 graad te verlagen moet je gedurende cc 10 jaar . Ik zeg duidelijk tien jaar , je bodem jaarlijks gaan verrijken met turf of zuurverlagende meststoffen .
STOP MET ZONDER NADENKEN KALK TE SMIJTEN !!!
 

Roland.

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2014
Berichten
360
Waarderingsscore
99
Punten
28
Zelf doe ik dit niet. Dat laat ik over aan de tuinman die mij zegt wat nodig is wanneer er alles een beetje "treurig" bijstaat.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
of jij het nu doet of je tuinman of nonkel isidoor.
Het schadelijk effect van bekalken is wel een feit.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Hier een put van een 11 meter diep voor tuin alleen want veel kalk en ook zeer fijn zand wat sletig is voor pomp en kranen.
Als je een hydrofoor pompt heb kan je max 10m opzuigen en dat is dan ook theoretisch. Of de put nu 11m of 123m is maakt dan geen verschil.
 
Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
150
Waarderingsscore
3
Punten
18
Bedankt voor de nuttige info maar ik vroeg gewoon in de eerste plaats om foto's van uitgevoerde installaties bij anderen zodat ik eens zou kunnen zien of dat overeenkomt met het schema van de erkende grondwaterputboorder dat ik hier voor mij liggen heb. Er komen ook buiten de leiding ook onderdelen zoals een debietmeter, drukschakelaar, manometer, afsluiter bij kijken. De toezichtput komt in de tuin, achter een poolhouse, en de leiding wordt het poolhouse binnengebracht om daar aangesloten te worden op een tuinirrigatie. Het water dient dus enkel voor de tuin te beregenen, dat dit een dure zaak is raakt me eerlijk gezegd niet. De opmerking van lukanar was ik me ook al van bewust dat beregenen met grondwater extra kalkgift aan een gazon geeft.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als jij niets van info wilt geven over wat er is aangeboden, hoe wil je dan dat wij foto's plaatsen van een gelijkaardige installatie?
Als je hulp zoekt zal je echt duidelijke vragen moeten stellen en antwoorden op onze weder vragen.
Begin anders eens met het schema wat je voor je hebt liggen te posten.
 

Roland.

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2014
Berichten
360
Waarderingsscore
99
Punten
28
Hier een put van een 11 meter diep voor tuin alleen want veel kalk en ook zeer fijn zand wat sletig is voor pomp en kranen.
Als je een hydrofoor pompt heb kan je max 10m opzuigen en dat is dan ook theoretisch. Of de put nu 11m of 123m is maakt dan geen verschil.
Ik heb toch geen probleem.
Voetklep en darm + pomp opgieten.
Doe dit ieder jaar na de winter daar pomp niet vorstvrij staat.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Hier een put van een 11 meter diep voor tuin alleen want veel kalk en ook zeer fijn zand wat sletig is voor pomp en kranen.
Als je een hydrofoor pompt heb kan je max 10m opzuigen en dat is dan ook theoretisch. Of de put nu 11m of 123m is maakt dan geen verschil.
Ik heb toch geen probleem.
Voetklep en darm + pomp opgieten.
Doe dit ieder jaar na de winter daar pomp niet vorstvrij staat.
Ik heb ook niet gezegd dat je een probleem hebt. Je pompt enkel water op van een maximale diepte van 10 meter (theoretisch). Als je dan zegt dat je put 11 meter is wil dat zeggen dat je laatste meter niet wordt gebruikt.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ik heb ook niet gezegd dat je een probleem hebt. Je pompt enkel water op van een maximale diepte van 10 meter (theoretisch). Als je dan zegt dat je put 11 meter is wil dat zeggen dat je laatste meter niet wordt gebruikt.

Pomp kan inderdaad max 10m, en in praktijk eerder 7-tal meter omhoog zuigen.
Er speelt natuurlijk wel nog iets anders bij grondwater put: het grondwater moet ook bij de aanzuig geraken.
Dan kan het toch helpen om wat "te diep" te boren, omdat er dan meer cilindrisch oppervlak is waardoor water in de put/aanzuigkoker/... belandt.

Theoretisch voorbeeld om te illustreren.
Stel dat je grondwater op 4m diepte begint.
maar de plek waar jij nu toevallig boort heeft een kleiblok zitten van 3 tot 10m diep.
Dan komt er dus niet van water uit te je put als je maar 10m diep boort, maar als je naar 11m boort heb je opeens wel water, ook al zuigt je pomp maar van 7m diep.
Uiteraard is dit zeer onrealistisch voorbeeld, maar het toont dat het wel degelijk kan helpen om voldoende aanstroom naar je pomp te krijgen door te diep te boren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan