Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.546
Punten
113
bij ons ook omhoog. 40% erbij...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.248
Punten
113
Ik heb intussen zitten herrekenen.
Behoudens wereldwijde escalaties, en als de prijzen in december hetzelfde doen als oktober-november, zal ik bijna 1500€ minder betalen dan ik na de zomer voorgerekend had. Dat is ongeveer 25% minder.
Ik ga dus 1500€ terugkrijgen want voorschotten waren voorzien op die 6000€.

Als ik naar Myluminus ga kijken, dan willen ze daar nog altijd graag mijn voorschotten verdubbelen opdat ik niet ‘voor verrassingen’ zou komen te staan bij de afrekening.

Ik ga wellicht zelfs meer terugkrijgen door de zachte winter en ook zuiniger gebruik, want ik heb berekend met mijn jarenlange gemiddelden en niet met werkelijke verbruik.

Bandietenstreken.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
168
Punten
43
Dan hebben wij hier dikke chance. Bij ons stelt Luminus de voorschotten naar beneden voor: elek: van € 224 naar 91 en gas: van € 285 naar... 10. Ik weet alleen niet waarop ze zich baseren ? Mijn vrouw denkt op het verbruik van de afgelopen maanden (dat quasi niks was), ik hoop echter dat Luminus ook het historisch (geschatte) verbruik in zijn berekening opneemt. Dat zou dan willen zeggen dat we van de € 6000 die voorzien was via voorschotten, we € 2500 zouden terugkrijgen...Ik ben heel erg benieuwd...

Lid geworden
24 nov 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Gasprijzen: ik verwacht overigens dat de (langetermijn) downtrend in de gasprijzen inmiddels is ingezet (na de piek van aug 2022).

Zie bijlage: Dutch TTF Gas Dec '22 (TGZ22) (Bovenste deel van de grafiek staat in EUR/MWh).

Bijlagen

• Dutch TTF Gas Dec '22 (TGZ22).JPG
    Dutch TTF Gas Dec '22 (TGZ22).JPG
    68,8 KB · Weergaven: 32

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
558
Punten
93
Gasprijzen: ik verwacht overigens dat de (langetermijn) downtrend in de gasprijzen inmiddels is ingezet (na de piek van aug 2022).

Zie bijlage: Dutch TTF Gas Dec '22 (TGZ22) (Bovenste deel van de grafiek staat in EUR/MWh).
Deze winter waarschijnlijk wel, maar voor volgend jaar nog onduidelijk of zo zal blijven.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.537
Punten
113
Dan hebben wij hier dikke chance. Bij ons stelt Luminus de voorschotten naar beneden voor: elek: van € 224 naar 91 en gas: van € 285 naar... 10. Ik weet alleen niet waarop ze zich baseren ? Mijn vrouw denkt op het verbruik van de afgelopen maanden (dat quasi niks was), ik hoop echter dat Luminus ook het historisch (geschatte) verbruik in zijn berekening opneemt. Dat zou dan willen zeggen dat we van de € 6000 die voorzien was via voorschotten, we € 2500 zouden terugkrijgen...Ik ben heel erg benieuwd...
Geef jij maandelijks meterstand gas door?

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
722
Punten
113

Blijft nog altijd 5 keer hoger dan in 2020.… (naakte gasprijs)

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
168
Punten
43
@stefan : ja, inderdaad. trouw elke maand sinds april van dit jaar geloof ik. Vorig jaar in december moesten we gedwongen overschakelen van Vlaamse Energieleverancier ... In maart onze afrekening gekregen en dan sindsdien meterstand beginnen noteren.

Lid geworden
24 nov 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3

Deze winter waarschijnlijk wel, maar voor volgend jaar nog onduidelijk of zo zal blijven.
Ik verwacht voorlopig van wel.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.537
Punten
113
@stefan : ja, inderdaad. trouw elke maand sinds april van dit jaar geloof ik. Vorig jaar in december moesten we gedwongen overschakelen van Vlaamse Energieleverancier ... In maart onze afrekening gekregen en dan sindsdien meterstand beginnen noteren.
Doe ik ook, maar heeft niets te maken met Facturatie,
meterstanden noteren is niet hetzelfde als voorschot aanpassen
begrijp er niets van

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
168
Punten
43
begrijp er niets van
Ik weet ook dat het ene niet het andere is... ik heb gewoon mijn meterstanden genoteerd en ingegeven en de voorschotten laten we voor wat ze zijn. Begin december weet ik allicht meer qua voorschotten.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.248
Punten
113

Ik verwacht voorlopig van wel.
Dan denk ik dat je heel andere verwachtingen hebt dan de meeste marktanalisten…
Maar goed, in de zomer heb ik toch geen gas nodig.

Koen022

Lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
32
Punten
18

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
558
Punten
93
Dat is een bericht van 2/11. Sindsdien hebben ze in het Midden-Oosten LNG contracten gesloten met de chinezen ipv aan ons zoals wij gehoopt hadden. Op de lange termijn gaan we ook dat zeker voelen.
Ik vermoed dat het nog wel een 5-tal jaar zal duren tegen er genoeg extra capaciteit is gemaakt zowel in het Midden-Oosten als in Afrika in combinatie met stijging van groene energie zodat prijzen terug significant dalen. Hopelijk gaan we tegen dan nog energie-intensieve industrie over hebben in de EU.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
532
Punten
113
Doe ik ook, maar heeft niets te maken met Facturatie,
begrijp er niets van
Ik denk dat wat je op de site van Luminus doorgeeft als meterstand wel effect heeft op de voorschotten die voorgesteld worden. Je kan dan zelf bepalen of je ze aanpast of niet.

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
168
Punten
43
k denk dat wat je op de site van Luminus doorgeeft als meterstand wel effect heeft op de voorschotten die voorgesteld worden. Je kan dan zelf bepalen of je ze aanpast of niet.
Dat het een effect heeft, dat geloof ik zeker wel. Ik vraag me enkel hoe dat effect is... Allicht zal ik meer weten binnen een week. Dan geven we opnieuw onze meterstand door en dan weten we ook of (na intensiever gebruik van de verwarming) het voorschot weer naar omhoog gaat. To be continued...

Lid geworden
24 nov 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dat is een bericht van 2/11. Sindsdien hebben ze in het Midden-Oosten LNG contracten gesloten met de chinezen ipv aan ons zoals wij gehoopt hadden. Op de lange termijn gaan we ook dat zeker voelen.
Klopt, China heeft recent een langetermijn-contract afgesloten met Qatar voor de levering van LNG, maar ook Duitsland, veruit de grootste verbruiker van Russisch gas in de EU, heeft een dergelijk contract met Qatar afgesloten.

Bovendien komt de meeste LNG in Europe uit de VS, en komt er _op dit moment_ nog meer dan genoeg binnen (Zie LNG.JPG: Bron = GIE (Gas Infrastructure Europe)).

De reactie van de Dutch TTF Natural Gas Futures was te verwachten nu we enkele weken onder het 30-jaar temperatuurgemiddelde duiken.

Ik denk dat de prijs van de januari-futures nog zou kunnen stijgen tot +/- 180 EUR/MWh, waarna, volgens mij, de eerder ingezette downtrend wordt vervolgd.

Bijlagen

• LNG.JPG
    LNG.JPG
    57 KB · Weergaven: 4
  • TGF23.JPG
    TGF23.JPG
    101 KB · Weergaven: 4

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.248
Punten
113
Wat betreft meterstanden doorgeven zonder maandcontract: ze hebben al laten weten dat dit geen invloed heeft op de afrekening. De afrekening moet wettelijk gebeuren op basis van het gemiddelde gebruiksprofiel en zo zal het dus ook gebeuren, ongeacht welke meterstanden je tussentijds doorgeeft.
Een deel van jouw verbruik kan dus naar andere periodes schuiven en die periodes kunnen duurder of goedkoper zijn.
Wat je met de voorschotten gedaan hebt maakt niet uit, die worden toch gewoon opgeteld en als het niet genoeg is leg je bij. Is er over krijg je terug.
Maar door ermee te spelen kan je wel dichter bij een nulooeratie komen bij de afrekening. Veel moeten opleggen is niet leuk, veel terugkrijgen is een renteloze lening geweest.

Bovenaan