• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Een buitenzwembad, welke materialen, wat zijn de mogelijkheden?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik zou graag een buitenzwembad plaatsen in mijn tuin.
Met een beperkt budget maar ik wil ook graag de minder arbeid intensieve werken zelf doen.

Wat zijn de beste methodes?
Beton
Beton plaat en beton blokken metsen (zoals men vroeger deed) + isolatie doek + liner
Beton plaat en Polystyreen blokken die je dan opvult met beton (hogere isolatie waarden beweerd men) + isolatie doek + liner
Een kuip maar dat lijkt mij de duurste methode?

Welke diepte heb je nodig in zo een plons bad? uiteindelijk hoe dieper hoe meer energie je er moet insteken om het op te warmen.
Ik heb in het zuiden van Frankrijk in zwembaden gezwommen van 1m40 diepte wat op zich ook ok is en sneller opwarmt denk ik?
Ik denk wel aan lengte van 10m en 3,5m breedte. Om paar baantjes te kunnen trekken lijkt me 10m toch minimum. :)

Graag jullie expertise meningen en eventueel tips en tricks.
Bedankt alvast.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik lust gene rosé
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Die collector zal dan een groot verschil maken. Bij mijn collega is de 6.000kWh bekomen door een meter die de technieken van het poolhouse meet.
Die 100 liter dat zou komen van de backwash van de filter.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik zou hier eens moeten meten wat de vijverpompen effectief verbruiken, maar wat ik wel weet... Onderschat het waterverbruik van een vijver toch niet... Zolang het regent ca va wel, maar een goeie warme zomer, met redelijk wat wind... Dan schat ik dat ik tussen wekelijks 3m³ moet bijsteken.
Dus op jaarbasis is dat makkelijk 50m³ dat extra waterverbruik is.

Naar onderhoud toe, dat je aan een zwemvijver geen onderhoud hebt is voor mij een fabeltje. Misschien minder dan aan een zwembad, maar hier "zwemt" toch ook regelmatig een robot op de bodem en de wanden om het zwemgedeelte wat proper te houden, en ik kuis het filtergedeelte toch ook regelmatig uit, want dat kan ook niet alles slikken & verwerken. Misschien zijn de pompen "te zwak", en zijn er een paar "probleempjes" met de vijver, maar ik zou er toch niet van uitgaan dat een vijver 1 maal installeren is, en dan enkel nog maar van genieten...
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
inderdaad. Hier laat ik wekelijks de robot ook 1x (soms meer) rondgaan in de zwemvijver. Nu, is 5 minuten werken om die te laten zakken, en msshn nog eens 10-15 minuten om hem er uit te halen en zeven te spoelen enzo. Onze robot geraakt wel niet op de wanden. Zijn gepolyesterd / recht omhoog en ik denk dat het te glad is voor meneer.

Filterzone hou ik zelf wel proper ook. Bladeren / algen is een werkje die ik wekelijks (afhankelijk van het seizoen) 2 - 3 keer doe. Telkens misschien ook 15'.

Maar akkoord, een vijver is werk, hoe je het draait of keert. Persoonlijk geniet ik daar wel van.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Wij hebben sinds kort ook een zwembad aangelegd (opgestart in april) dus historische gegevens kan ik u niet geven. Wel moet ik beamen wat hier reeds gezegd werd. Als je een zwembad wil plaatsen zorg dan dat elk van je aannemers duidelijk weet wat er verwacht wordt en wat er nodig is.
Ga ook zeker naar referentieprojecten gaan kijken van de zwembadbouwer, er zijn genoeg malafide aannemers die je geld willen aftroggelen.

Zwembad vul je altijd met leidingwater, is een eenmalige kost, over het instandhouden van het waterniveau kan ik nog niet meepraten. Hier heeft het al enkele malen goed geregend waardoor het niveau toch mooi op peil bleef. Want als de kinderen erin spelen dan zie je de emmers water er letterlijk uit vliegen.

Op de warmtepomp heb ik een vermogenmeter zitten en die geeft in het begin 10-12 kwh per dag nodig om het op temperatuur te krijgen, reken er maar op dat die een goeie maand tijd nodig heeft. Eens op temperatuur en met de vele mooie dagen is een verbruik van 5-7 kWh per dag bij mij normaal om de afkoeling 's nachts terug weg te werken. Water wordt op 28°C gehouden en koelt 's nachts af tot 25-26°C. Wij hebben wel een solar lamellen rolluik wat natuurlijk helpt tegen afkoeling en meehelpt bij het opwarmen.

Omdat de regeling van de warmtepomp in mijn ogen tekort schiet, pomp blijft draaien aan 700W terwijl de temperatuur al bereikt is, heb ik een extra regeling via Home Assistant gemaakt. Hierbij wordt de warmtepomp om 10u aangelegd en wanneer de gevraagde temp. bereikt is wordt de warmtepomp terug uitgeschakeld. Dit spaart mij toch een 5-6 kWh/dag.

Qua producten kan ik ook nog niet veel zeggen. Bij eerste opstart gaan de eerste bidons snel. Daarna valt het wel mee.

Maar een zwembad leg je niet voor de goedkoop. Weet dat het geld kost en zal blijven kosten. Je kan wat besparen in de opbouw door mee te helpen maar een basiskost van €30.000 zal je sowieso hebben (rolluik, pompen, lineren, ...).

Moest je nog iets willen weten dan vraag je het maar.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
inderdaad. Hier laat ik wekelijks de robot ook 1x (soms meer) rondgaan in de zwemvijver. Nu, is 5 minuten werken om die te laten zakken, en msshn nog eens 10-15 minuten om hem er uit te halen en zeven te spoelen enzo. Onze robot geraakt wel niet op de wanden. Zijn gepolyesterd / recht omhoog en ik denk dat het te glad is voor meneer.

Filterzone hou ik zelf wel proper ook. Bladeren / algen is een werkje die ik wekelijks (afhankelijk van het seizoen) 2 - 3 keer doe. Telkens misschien ook 15'.

Maar akkoord, een vijver is werk, hoe je het draait of keert. Persoonlijk geniet ik daar wel van.
Ik kan daar ook van genieten hoor. De huidige robot neemt de wanden wel mee als ik instel dat hij de wanden moet doen, maar persoonlijk vind ik dat niet nodig. Onze visjes kunnen daar dan lekker in "snuisteren" en die "zachte" muur vind ik wel iets hebben :). Als de algen er toch te groot worden, dan gebruik ik een borstel om die af te schrobben, maar dat gebeurt maar een paar keer per seizoen.

blij dat ik niet de enige ben die onderhoud aan zijn vijver doet / moet doen :).

Zwembad vul je altijd met leidingwater, is een eenmalige kost, over het instandhouden van het waterniveau kan ik nog niet meepraten. Hier heeft het al enkele malen goed geregend waardoor het niveau toch mooi op peil bleef. Want als de kinderen erin spelen dan zie je de emmers water er letterlijk uit vliegen.
Ik heb bommetjes hier verboden en iedereen die hier komt zwemmen krijgt dat ook als eerste te horen. Inspringen en veel inspringen kan mij nie schelen, maar geen bommetjes meer. De eerste keren zag ik het water 4 meter verder vliegen, over de omheining bij de buren... Dat is niet nodig vind ik :).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik heb bommetjes hier verboden en iedereen die hier komt zwemmen krijgt dat ook als eerste te horen. Inspringen en veel inspringen kan mij nie schelen, maar geen bommetjes meer. De eerste keren zag ik het water 4 meter verder vliegen, over de omheining bij de buren... Dat is niet nodig vind ik :).
Pfff pretbederver
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik heb bommetjes hier verboden en iedereen die hier komt zwemmen krijgt dat ook als eerste te horen. Inspringen en veel inspringen kan mij nie schelen, maar geen bommetjes meer. De eerste keren zag ik het water 4 meter verder vliegen, over de omheining bij de buren... Dat is niet nodig vind ik :).
Pfff pretbederver
that's actually my middle name c00kie "pretbederver" the boss ! :ROFLMAO: . Het achterste stuk zorgt er dan ook voor dat "my middle name" ook direct de juiste impact heeft :D
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Zal men zwembroekske dan maar thuis laten zekers :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Mmm
Kan natuurlijk men zonen is opstoken :cool:
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ooit kreeg ik bij een huis er ongevraagd een zwembad bij, niet heel groot, met zandfilter en jammer voor het zwembad met ook volwassen bomen er naast.
Ik zwem graag, maar een eigen zwembad is niet mijn ding. Ik voelde mij daar echt de slaaf van. Je moet daar mee bezig zijn. Ik ben super graag in de tuin bezig, maar een dood zwembad boeit mij absoluut niet. Het water in een zwembad moet perfect zijn. Opstarten in het voorjaar, vuil neerslaan, stofzuigen, chloor bijsturen, dode vliegen afscheppen, ook verdronken duiven en andere verongelukte beestjes gehad, backwashen, ... pffff ... als je er even niet naar keek nog meer ... jaja, daar bestaan allemaal geautomatiseerde dure oplossingen voor, zo geautomatiseerd was dat bij mij niet. Blij dat ik er vanaf ben.

Ik ben wel absolute voorstander van water in de tuin. Een (zwem)vijver zou het eerste zijn dat ik opnieuw zou voorzien. Ik heb nu een siervijver in verschillende delen, hoogteverschillen, meerkamerfilter + lava, watervallen en visjes. Er is apart nog een kikkerpoel zonder circulatie of filter. Hier zijn er dagelijks bommetjes, als je te plots buitenkomt plonsen enkele kikkers de vijver in :)
Met de vijver ben ik wel zeer graag bezig, niet dat er veel werk aan is.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
vergeet ook niet om eens te bellen met de dienst omgeving van jouw gemeente, veel kans dat je een geel papierke zal nodig hebben :p
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
vergeet ook niet om eens te bellen met de dienst omgeving van jouw gemeente, veel kans dat je een geel papierke zal nodig hebben :p
reden te meer om het ineens tegelijk met de bouw van het huis te doen. :p

Ivm met zwemvijver:
Wat als het water toch warmer word dan 26 - 27°C?

Wil dat dan zeggen dat je water niet meer voldoende gefilterd word en dus niet meer veilig om in te zwemmen?
Als we nog eens van die hittegolven krijgen bestaat zo een kans.

Ik vind het zwemvijver concept wel het meest aantrekkelijke.
Maar meestal zijn er altijd van die addertjes onder het gras, ik vraag mij af welke deze zijn bij zwemvijvers?

Blijkbaar win je ook veel warmte door een zwarte EPDM zwemvijver doek te gebruiken. Zwart trekt eenmaal warmte aan.

Kan het filter planten gedeelte van de zwemvijver ook gescheiden zijn van het zwem gedeelte?
Zijn hier nadelen aan verbonden?
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
vergeet ook niet om eens te bellen met de dienst omgeving van jouw gemeente, veel kans dat je een geel papierke zal nodig hebben :p
reden te meer om het ineens tegelijk met de bouw van het huis te doen. :p

Ivm met zwemvijver:
Wat als het water toch warmer word dan 26 - 27°C?
Dan vermindert de produktie van zuurstof door de waterplanten,
dan gaan vissen -- als ze erin zitten -- minder zuurstof kunnen opnemen en worden ze trager ... net zoals wij.
Dan gaan de bacterien die nitriet omzetten naar nitraat minder werken.

Als er meer nitraat in de vijver komt dan heb je meer voedsel voor de waterplanten, maar als er te weinig waterplanten zijn dan krijg je meer algen.
Evenwicht in een zwemvijver .

Opgelet met die circulatiepompen en zuurstofpompje wordt er al veel opgelost.
Wil dat dan zeggen dat je water niet meer voldoende gefilterd word en dus niet meer veilig om in te zwemmen?
van algen is niemand doodgegaan maar het zwemt niet fijn.
Fitlering zal niet stoppen maar sterk vertragen waardoor je balans in de zwemvijver spaak loopt.
En iets wat spaak loopt is moeilijker om terug in orde te krijgen.
Nu, hoe groter de zwemvijver , hoe meer foutjes die kan verdragen.
Als we nog eens van die hittegolven krijgen bestaat zo een kans.
Met die hittegolven moet je ook rekening mee houden dat er meer en extra zuurstof in het water wordt gebracht door spelende kinderen .
Nu even meegeven : als je de temperatuur meet in verschillende lagen van de vijver dan zal je merken dat per 20 cm de temperatuur met 1 graad zakt.
Dus watertemperatuur oppervlakte is 27° dan is op -20 de temperatuur al 26 en op -140 op 20°
Eer je dus ook onderaan 27° hebt , dan moet je bovenaan 34° meten.
Ik vind het zwemvijver concept wel het meest aantrekkelijke.
Maar meestal zijn er altijd van die addertjes onder het gras, ik vraag mij af welke deze zijn bij zwemvijvers?
Buren, familie, vrienden, kennissen ze komen allemaal af.

Grootste probleem die wij ondervinden ??
Klanten die toch maar beginnen met chemische produkten toe te voegen want nonkel isidoor heeft gezegd dat een potteke ph + moet of zoals die ene klant die niet beter vond om chloor aan zen zwemvijver toe te voegen .
En Adder 1ste rij is : Geduld hebben.

Een opstart van een ( zwem)vijver duurt circa 9 maand-- JE KAN ZWEMMEN !! maar je moet alles wat nauwer opvolgen. Het moet groeien.
1/ Je werkt je zwemvijver af en vul deze met leidingwater. Beste is dan om dat water een paar dagen door de filter te laten lopen zonder dat er iets van planten, dieren of mensen in het water zit ... moeilijk want die kinderen willen erin. Ga op reis :ROFLMAO: of leg zwemvijver tijdens de examens aan.
2/ dan enten met water uit een vijver die in orde is en perfect in evenwicht
3/ enting laten groeien ( zijn bacterieen , gene paniek die zie je niet ) voor een kleine week. ( zwemmen kan)
4 / Inplanten met waterplanten ( zwemmen kan , maar geen zondvloed en waterbommekes of je moet maanden bereid zijn om die planten terug recht te zetten.
5 / Na cc 6 maand mag de vis er op. Moet niet maar is handig om larven van muggen in toom te houden
5 / na cc 6 maand kan je de vijvermetingen ( die je wekelijks best doe om problemen met hardheid, ph , nitriet nitraat en ammoniak) gaan terugschroeven naar meting om het half jaar of 1 keer per jaar.


Blijkbaar win je ook veel warmte door een zwarte EPDM zwemvijver doek te gebruiken. Zwart trekt eenmaal warmte aan.
Wij steken meestal grijze of zwarte epdm folie.
Niet voor de temperaturen maar eerder om de vissen minder stress te geven.
Kan het filter planten gedeelte van de zwemvijver ook gescheiden zijn van het zwem gedeelte?
Ja dat kan.
Technisch iets lastiger omdat je een veel slechtere instroom hebt van drijfvuil naar je filterzone.
Zijn hier nadelen aan verbonden?
Extra kosten, meer aandacht voor circulatie en oppervlakte flow. Dubbele zekerheid voor circultatie.
Als het niet anders kan dan wordt dit door ons voorgesteld maar meestal werken we met 1 volume voor zwem- en filtergedeelte.
Alle 2 eigenlijk : 1ste zwem+filtergedeelte in 1 kuip , 2de is het pomphuis.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Zwembad is "proper", zwemvijver is... anders. Hier (zwemvijver) scheppen de kinderen bepaalde insectjes op uit het water, bekijken die en springen er dan gewoon zelf in. Als je huishouden "vies" is van dergelijke natuurelementen moet je niet voor een zwemvijver gaan :)

Let wel, als de balans/werking van de zwemvijver goed is, is het water wel glashelder. Heb hier, dacht ik in de winter, een mindere periode gehad. Maar nu al maanden glashelder water.

De voor/na delen zijn er bij beide wel denk ik. Ik zou gewoon voldoende googlen en bij jezelf oplijsten wat je nu belangrijk vind.

Wij (en zeker de kids) vinden het zwemmen er in heel leuk, maar ik zou zeggen dat we nog veel meer genieten van het kijken er naar. Water trekt leven aan. Bij ons zitten er wat vissen in, maar ook verschillende vogelsoorten komen frequent op bezoek als ook allerlei insecten zoals bvb libelles. Bij een zwembad is dat niet natuurlijk. Wat ik wil zeggen: "oh wat een mooie tuin met een mooie vijver" ga je nooit hebben (mijn inziens) met een zwembad. "Oh wat een mooie tuin en wat is dat plastieken vlak? (rolluik over zwembad)".

Maar zwembad <> zwemvijver is 100% persoonlijke keuze.

EDIT: afscheiden zwem/filter gedeelte is natuurlijk ook voor interpretatie vatbaar. Bij ons hebben we een zwemgedeelte van 4op10 waar op het einde stapstenen zijn waartussen het water overloopt in een filter zone. Dus op zich vind ik dat vrij afgescheiden.

Er zijn ook vijvers in natuurlijke vormen waarin die afscheiding minder duidelijk is. Of vijvers waar er inderdaad een bepaalde afstand zit tussen vijver en filterzone, die zijn, zoals Luk aanhaalde, wel technisch complexer
 
Laatst bewerkt:

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hoe warmen jullie een zwemvijver op?
warmtecollector of warmtepomp?

Gebruiken jullie ook een zwembad kuisrobot? Ik heb al eens gezien bij iemand die dat gebruikte in zijn zwemvijver. :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Zwemvijver, vergeet geen loopplankje te leggen .
Zo kunnen verdwaalde muisjes of egeltjes toch nog uit het water geraken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hoe warmen jullie een zwemvijver op?
Ik niet
warmtecollector of warmtepomp?
Wij raden meestal warmtepomp aan.
Hangt beetje af van welk volume, afstand ....
Gebruiken jullie ook een zwembad kuisrobot? Ik heb al eens gezien bij iemand die dat gebruikte in zijn zwemvijver. :)
Die robotjes zijn handig en geven ons een ' wij kuisen dat .... ' zoals de man die nooit kookt wel den BBQ in handen neemt en aangebrand vlees op je bord mikt met de vis die smaakt naar varkensvlees.

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Technisch is er geen enkel beletsel om die robots te gebruiken... tis te zeggen , er is nog geen onderzoek gedaan wat de impakt is op het visbestand.
Dit in tegenstelling met de maairobots die een serieus aantal doden eist in de kleine knaagdieren, egeltjes en jonge vogeltjes . Maar dat is een ander aspect.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Wij verwarmen onze vijver niet. Voor het tussenseizoen hebben wij "wet-suits" (korte armen/benen).

Hier hebben wij ook een robot. Ik vind het wel een must. Zeker na de winter kan de bodem wel een beurt gebruiken en ook wanneer er zich algen vormen op de bodem heb ik de indruk dat het wel helpt. Hoewel de algen zich wel niet altijd laten vangen door een zeef/filter. Mij maakt het niks uit wat er van vuil op de bodem ligt om te zwemmen, maar ik ben wel bang om jaar na jaar meer organisch afval op te stapelen en zo uiteindelijk minder helder water te hebben.

Loopplankje moet ik nog voor kijken. Heb nu stenen van verschillende hoogtes kortbij de rand liggen zodat vogels zich kunnen wassen. Maar de spitsmuisjes vinden die niet... Heb er het voorbije jaar al 3 of 4 uitgevist :-(
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Kan je dat niet opvangen door met een hoger waterstand te werken?
Een zwemvijver heeft blijkbaar ook nog een skimmer las ik.
Een hoog waterstand skimmer gebruiken of zijn daar meer nadelen aan dan voordelen? :)
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Zwemvijvers heb je meestal in 2 varianten. Maar misschien zijn er nog andere.

Downflow: "vuil" water stroomt over in de filterzone, gaat door de planten/lava koffer omlaag en onderaan wordt proper water weggezogen door een pomp. Dat propere water wordt buitenom getransporteerd en wordt dan aan de andere kant terug in de vijver gebracht. Zo creëer je een stroming van proper -> vuil -> filter.

Upflow: "vuil water" wordt via skimmers (zeven?) uit de vijver gehaald, maar kan evengoed rechtstreeks uit de vijver gezogen worden denk ik, en wordt dan via een pomp onderaan de filterzone ingebracht. Daar gaat het omhoog door de lava/planten en wordt zo langzaam proper en uiteindelijk loopt het proper water uit de filterzone over in de vijver.

Bij downflow (wat we hier doen), zie ik niet direct in hoe je skimmers kan toepassen. Bij upflow kan het dan weer wel. Let ook op dat de stroming die je wil bereiken op je vijver ook gunstig beinvloed wordt door de windrichting die meestal van toepassing is in je tuin. Bij ons waait het (meestal) richting plantenzone, wat een extra hulp is om het vuil daarheen te brengen en de circulatie te verbeteren.

@lukanar , corrigeer me gerust als ik het foutief omschrijf.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan