• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Een buitenzwembad, welke materialen, wat zijn de mogelijkheden?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik zou graag een buitenzwembad plaatsen in mijn tuin.
Met een beperkt budget maar ik wil ook graag de minder arbeid intensieve werken zelf doen.

Wat zijn de beste methodes?
Beton
Beton plaat en beton blokken metsen (zoals men vroeger deed) + isolatie doek + liner
Beton plaat en Polystyreen blokken die je dan opvult met beton (hogere isolatie waarden beweerd men) + isolatie doek + liner
Een kuip maar dat lijkt mij de duurste methode?

Welke diepte heb je nodig in zo een plons bad? uiteindelijk hoe dieper hoe meer energie je er moet insteken om het op te warmen.
Ik heb in het zuiden van Frankrijk in zwembaden gezwommen van 1m40 diepte wat op zich ook ok is en sneller opwarmt denk ik?
Ik denk wel aan lengte van 10m en 3,5m breedte. Om paar baantjes te kunnen trekken lijkt me 10m toch minimum. :)

Graag jullie expertise meningen en eventueel tips en tricks.
Bedankt alvast.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Plassen in het water...
Ik zou het niet wensen, maar laat ons eerlijk zijn, die halve liter licht vervuilde vloeistof betekent niets op de 50.000 liter water.
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hoe zit het met de vergunningen in Vlaanderen? Is het nog altijd de regel binnen de 30m2 geen vergunning nodig?
Ik heb op het einde van mijn bouwgrond een klein stukje landbouwgrond. Ik vraag mij af of ik dat stukje niet kan gebruiken om een zwemvijver te plaatsen. Uiteindelijk is dat toch ook groen? :p of moet ik het tekenen met als omschrijving drinkbak voor de paarden :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Downflow filters zijn efficiënter dan ups.
Down zorgt ervoor dat stof en drijvende bladeren in de filterzone terechtkomen.
Dit kan alleen maar met upflow als je skimmers plaats en apart een vuilopvang creëert ... maar dat vuil wordt niet omgezet naar ammoniak en ammonium en dan zo naar nitriet en nitraat. Wat wordt opgenomen door de planten. Dus meer werk.
Bij downflow heb je steeds een directe controle van je filtersubstraat , lava dus . Zo gauw dit verstopt zit , kan je nagenoeg op het zelfde moment maatregelen nemen.
Uitleg van invis bericht 40 was perfect.

Zwemvijvers kan je overal leggen... er ligt er eentje van mij in de buurt van Antalya Turkije :cool:
Enigste waar we daar meer aandacht hebben gegeven was schaduw op het water door bomen en door waterlelies

Je water wordt NIET helder door de techniek van up of downflow.
JE water wordt helder omdat er een goede balans is tussen : korte opsomming
zwemvolume en filtervolume
oppervlakte water en volume
Voldoende bacteriën en gezonde enting
circulatiepompen die van 2 tot 6 uur de return verzorgen ( dus 1 met vario of 2 pompen)
luchtpomp
Temperatuurcontrole
en
voldoende planten die nitraten opnemen.

Kinderen of volwassen die plassen in het water is geen enkel probleem voor de filtering. Integendeel , de planten nemen die meststoffen rechtstreeks op. Wat denk je dat mest is ?
Of het leuk idee is , is een ander issue.

Op 35 jaar heb ik circa 4 (zwem)vijvers gehad waar de lava moest vervangen worden . Grootste probleem daar was dat er duchtig over de lava werd gelopen en dat deze daardoor vergruisd was. De returnsnelheid stagneerde daardoor want meer weerstand. De bovenste laag lava is er toen afgehaald , cc 30 cm en vervangen . Er zijn extra grote stapstenen gelegd .

Als je een algenbloei hebt in je vijver dan heb je teveel afvalstoffen die niet afgebroken worden. Dan kan door teveel vissen maar ook met te weinig waterplanten en dan zeker die niet vroeg in het voorjaar uitlopen. Maar ook te warm water waardoor het zuurstofgehalte drastisch verlaagd is een oorzaak van algen.
En mag het effe in vet ?
EEN UV LAMP OM ALGEN AF TE DODEN HAALT NIKS UIT !!!
Je afgestorven algen zorgen er alleen maar voor dat er nog meer organisch materiaal in de vijver komt dat moet afgebroken worden tot nitraten en dat moet opgenomen worden door die waterplanten maar die heb je te weinig.
Plaats je die uv filter /lamp dan moet je ervoor zorgen dat de afgedode algen sietopresto verwijderd worden uit je (zwem)vijver

Zwemvijver groter dan 40 m² is vergunning plichtig ook voor vijver of zwembad of kikkerpoel of salamanders.
Indien buiten de 30meter zonde van de vergunde woning is er ook een vergunning nodig
Indien dichter dan 1 meter van de perceelgrens ook. ( wordt sowieso geweigerd)
Indien in agrarisch gebied, of kwetsbaar gebied wordt een (zwem) vijver niet goedgekeurd.
Opgelet , voor zo'n ' oepswist ik echt niet ' wordt dikwijls herstel van de oorspronkelijke toestand verordend.... met een boete erbovenop.
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
@lukanar Ik heb nog eens het opmetingsplan bekeken van de landmeter.
Hij omschrijft het gedeelte als Tuingrond. Dat is blijkbaar nog iets anders dan landbouwgrond.
Hoeveel soorten grond heb je eigenlijk? :)
Ik zal eens polsen bij de technische dienst op de gemeente.

Welk constructie methode gaat het langste mee eigenlijk?
Gemetste beton blokken? Volledig in Beton gegoten? Polyester kuip?

Ik vermoed zelf metsen dat dit nog de goedkoopste methode is?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Misschien eens een contract voor ontwerpstudie afsluiten ?
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Over de lava lopen ... de robot die over de lava gaat om te stofzuigen ...
Ale, hoe kan dat allemaal, mijne lava staat bomvol planten, daar kan je niet over stofzuigen of lopen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
@PleXs als ik u een tip mag geven. Zoek u ne goeie tuinarchitect, betaal die mens een beetje voor zijn creativiteit en technische kennis, en al de rest kunt ge zelf. En als ge echt ne goeie gevonden hebt kunt ge die wss nog wel effe bellen als ge met e probleem zit waar ge nie uit geraakt.
Zo heb ik het ook gedaan, alle ga ik het ook doen. ?
En ge kunt hier ook altijd raad komen vragen als ge bezig zijt, maar maak eerst een deftig plan. Worst case hebt ge dan ten minste iets om van af te wijken. ?

PS: ne goeie tuinarchitect hoeft niet perse uit de buurt te zijn, zoek iemand waar ge ne soort klik mee hebt, das belangrijker dan uit de buurt of goedkoop. Mijne is helemaal vanuit Pulle naar het mooie Haspengouw gekomen om mijne grond te proeven. ?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Over de lava lopen ... de robot die over de lava gaat om te stofzuigen ...
Ale, hoe kan dat allemaal, mijne lava staat bomvol planten, daar kan je niet over stofzuigen of lopen.
Onze robot moet zich bezig houden in de zwemzone :) Maar bij ons is dat een "recht-op-recht" afgescheiden gedeelte van de planten zone. In de plantenzone mag hij niet gaan spelen. Die staat hier ook vol met planten. Nu kan ik er nog wat tussen met mijn netjes om algen te scheppen, maar naargelang de planten groter worden zal dat feestje ook gedaan zijn :)
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
@Joske_ ik bezit zelf wel wat technische kennis en creativiteit. Ben zelf al plan aan het uittekenen. Alleen geen ervaring met zwemvijvers. ? en alles gaat zo snel voorruit dat ik graag ervaringen van andere pols. Want iets dat gisteren goed was kan vandaag fout of niet meer de ideale manier van werken zijn bij wijze van spreken. Er word ook veel gezegd maar wat is juist is soms ook moeilijk te achterhalen. Het perfecte voorbeeld is die UV Filter. Er zijn zelfstandigen die beweren dat dit helpt om algen groei tegen te gaan. Lukanar zegt dat is onzin. Mits meer te lezen van zwemvijvers kom je daar wel stilletjes aan achter en geef ik Lukanar gelijk. ?. We zijn ook budgettair beperkt dus genoodzaakt om meer zelf te doen.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Hmja, ik zou al eens begonnen met _alle_ topics hier op BI forum betreffende vijvers te lezen. Daar kan je toch al heel veel uit halen.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
In een zwemvijver zonder deftige filter mss niet, maar een uv lamp dood wel degelijk algen...
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Alge
In een zwemvijver zonder deftige filter mss niet, maar een uv lamp dood wel degelijk algen...
Algen moeten niet dood he.
Ze moeten weg uit de vijver, en daar zorgen de plantjes en bactieren voor dat die algen opgegeten worden.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Awel hé. Ik heb nen UV Filter zitten. Die heeft een jaar aangestaan, en nu staat hij een jaar uit... Ik heb geen merkbaar verschil in algengroei, allée in ieder geval: Het is zeker niet meer.. Ik heb zelfs het gevoel dat er iets minder zijn, al kan ik dat niet met harde cijfers bevestigen...

Bij mij blijven ze dus uitgeschakeld tot het einde der tijden :)
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
@c00kie Misschien moet je eens je vijver laten tonen :)
@Joske_ Misschien een domme vraag.. maar zijn die bacteriën wel ok voor de mens? :)

Zoals ik het zie:
Zwemvijver is zoals een mens.. veranderlijk en best in balans blijven anders leef je niet lang :ROFLMAO:

Wat als ik de filterbak groter maak en meer planten in plaats?
Kan ik dan het water op 30°C krijgen voor een paar dagen op een jaar?
Omdat lukanar zegde ergens in eerdere post ze gaan niet stuk bij hogere temperatuur maar zijn minder werkzaam.
Dus zegt mijn redenering dan plaatsen we er toch iets meer om die enkele warmere momenten op een jaar op te vangen? :)

Mag je ook het water laten overlopen in het zwemgedeelte naar de platen bak? Dat je een beetje een waterval effect krijgt of gaat dit de werking van de zwemvijver in gedrang brengen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik vraag mij af als je nogal wilde kinderen hebt. Overleven die vissen zulke stress wel? ??
wij denken dat dat mede de oorzaak is van de sterfte van de jonge vissen... Deze zijn het ondertussen gewoon en blijven gewoon zwemmen tss de kinderen :)
Straf, dat ze na hun dood wel met de jonge kinderen omkunnen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
@c00kie Misschien moet je eens je vijver laten tonen :)
@Joske_ Misschien een domme vraag.. maar zijn die bacteriën wel ok voor de mens? :)
Geen probleem.
Een zwemvijver die biologisch in orde is , is drinkbaar water.
Lekkerder dan zwembad met ph en chloor en ander spul in.
Zoals ik het zie:
Zwemvijver is zoals een mens.. veranderlijk en best in balans blijven anders leef je niet lang :ROFLMAO:

Wat als ik de filterbak groter maak en meer planten in plaats?
Waarom , met welk doel ga je de filterbak groter maken ?
Is het omdat deze in volle zon staat en daardoor meer schaduw kan creeren
Is het omdat je meer planten en minder vis wil of is het omdat je meer vis dan planten wil?
Ga je intensief zwemmen ( elke dag )met een man of 30 en dat gans het jaar door of is het als et lekker warm weer ?
Kan ik dan het water op 30°C krijgen voor een paar dagen op een jaar?
Ja , dat kan met bv grote waterterrassen en oppervlakte circulatie maar door die 30° vermindert sterk de goed werking van de bacterie
Omdat lukanar zegde ergens in eerdere post ze gaan niet stuk bij hogere temperatuur maar zijn minder werkzaam.
Als je 50% neemt van 100 of van 1000 deeltjes dat blijft 50%
als je de filter groter maakt dan ga je simpelweg meer deeltjes hebben per kuub maar daar 50% van in rust blijft 50%.
Dus zegt mijn redenering dan plaatsen we er toch iets meer om die enkele warmere momenten op een jaar op te vangen? :)
Lukt niet
Mag je ook het water laten overlopen in het zwemgedeelte naar de platen bak? Dat je een beetje een waterval effect krijgt of gaat dit de werking van de zwemvijver in gedrang brengen?
Bij downflow wordt het oppervlakte water van zwemgedeelte naar lavakoffer gestuwd.
Waterval affect krijg je alleen als je tussen beide koffers een hoogteverschil creëert.
Heeft geen invloed op de werking van bacteriën
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
In een zwemvijver zonder deftige filter mss niet, maar een uv lamp dood wel degelijk algen...
en wat gebeurt er dan ???
Dan zijn ze dood.
Als ze dan door een deftige filter gepompt worden komen er geen nieuwe want alles blijft achter in de filter.
Als je natuurlijk alles in een hoop lava pompt blijft het in de vijver rotten om voeding te zijn voor nieuwe algen.
Nu, ik spreek van een koivijver. Is iets anders dan een zwemvijver. Al zie ik niet in waarom je in een zwemvijver anders zou moeten filteren, voor een paar 100 euro heb je een filter zonder gesleur met tonnen veel te dure lava die op de duur zodanig vol zitten met vuil dat uw vissen er van dood gaan.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
In een zwemvijver zonder deftige filter mss niet, maar een uv lamp dood wel degelijk algen...
en wat gebeurt er dan ???
Dan zijn ze dood.
Als ze dan door een deftige filter gepompt worden komen er geen nieuwe want alles blijft achter in de filter.
Als je natuurlijk alles in een hoop lava pompt blijft het in de vijver rotten om voeding te zijn voor nieuwe algen.
Nu, ik spreek van een koivijver. Is iets anders dan een zwemvijver. Al zie ik niet in waarom je in een zwemvijver anders zou moeten filteren, voor een paar 100 euro heb je een filter zonder gesleur met tonnen veel te dure lava die op de duur zodanig vol zitten met vuil dat uw vissen er van dood gaan.
JA ze zijn dood.
En in een ( zwem) vijver zakken ze dan naar de bodem of worden door de circulatie meegenomen naar de filterkoffer.
Ze rotten en laat dit net het natuurlijk proces zijn in zwem)vijvers ! Rotting mag, rotting MOET. Want dan pas krijg je de AFBRAAK van dood organisch materiaal naar elementen die dienen voor NIEUW leven.
Er komt onder andere gassen vrij die opstijgen maar ook bv ammonium ( kan geen kwaad voor t leven ) maar wel ammoniak . Deze ammoniak is wel schadelijk ( giftig ) voor planten en vissen en mensen. Maar bacteriën zetten deze om naar nitriet. Nitriet wordt altijd gevormd in vijvers maar is giftig . Nitriet kan gevormd worden in zuurstofarm water/milieus. Maar gelukkig zijn er van die bacteriën die dat schadelijk nitriet omzetten naar NITRAAT.
En laat nitraat nu net de voedingsstoffen zijn ( meststof ) voor ... waterplanten en algen.
Maar he, die algen hadden we toch net afgedood door die UV lamp ?
En een gevolg van algen in een vijver is net dat waterplanten verslijmen, afsterven omdat de algen daarrond de fotosynthese belemmeren.

Dus als je algenlijken in je deftige filter worden gepompt dan zorgen ze er net voor dat er nieuwe kunnen groeien!
Maar als je algenlijken in je lavafilter of zwemgedeelte liggen dan zorgen ze ook voor nieuwe algen !

Oplossing : zorg dat je geen algen meer hebt.
Ofwel balanceer je netjes uit dat er een evenwicht is tussen vissen en planten ( en net daar loopt het mis met koivijvers, veel te veel afval van koi's en veel te weinig planten want koi's eten graag waterplanten)
ofwel haal je de algen af de vijver
ofwel zorg je voor een massa aan nitraatverbruikers zo dat algen geen kans hebben
ofwel werk je met extra zuurstof.

Een koivijver is juist de uitzondering op vijver en zwemgebeuren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan