• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

CV ketel op zolder druk?

Lid geworden
25 okt 2017
Berichten
104
Waarderingsscore
6
Punten
18
Momenteel staat onze CV ketel druk (Bulex Thermomaster 3HR die op zolder staat) op 1.3. Ik lees altijd dat de druk tussen 1.5 en 2 moet zijn, maar onlangs las ik dat indien de ketel op zolder staat, het net lager moet staan dan moest de ketel in de kelder staan? Klopt dit?
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
In't kort klopt dat.
Je dient wel nog altijd boven de 1bar te zijn omdat anders uw ketel waarschijnlijk(99% zeker) in storing zal springen
 

Alain.

Lid
Lid geworden
17 feb 2021
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ben juist klaar met me nieuw installatie , bij het indienststelling van de cv vroeg ik ook wat de beste druk was en daar kreeg ik te horen omdat me brander ook op zolder is 1 a 1,5 bar omdat de radiatoren beneden zijn en zo de drukhoger komt beneden ,
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ben juist klaar met me nieuw installatie , bij het indienststelling van de cv vroeg ik ook wat de beste druk was en daar kreeg ik te horen omdat me brander ook op zolder is 1 a 1,5 bar omdat de radiatoren beneden zijn en zo de drukhoger komt beneden ,
Je hebt maar 100g druk nodig per meter opvoerhoogte. Zo moet je rekenen!
dus voor een woning met 1 bouwlaag (geen verdiepingen) heb je met 0,7 bar (7m opvoerhoogte) ruim voldoende.
de meeste ketels gaan pas in alarm onder de 0,6bar.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Momenteel staat onze CV ketel druk (Bulex Thermomaster 3HR die op zolder staat) op 1.3. Ik lees altijd dat de druk tussen 1.5 en 2 moet zijn, maar onlangs las ik dat indien de ketel op zolder staat, het net lager moet staan dan moest de ketel in de kelder staan? Klopt dit?
Als de ketel op zolder staat en de druk in de installatie wil je op 1,5 bar wat normaal is, dan zou je de ketel op zolder die wellicht 3 meter hoger staat met 0,3 bar keteldruk mogen verlagen. Dus de keteldruk op 1,2 bar. Staat de ketel in de kelder dan mag je de keteldruk met 0,3 bar verhogen tot 1,8 bar.

Een ketel op slechts 0,7 bar druk kan wellicht nog werken bij laagbouw maar wordt toch niet aangeraden. Vele ketels hebben trouwens een beveiliging die de ketel uitschakelt bij een druk van minder dan 1 bar.
En de veiligheidsklep zal pas in werking treden bij een druk hoger dan 3 bar.
Het is bij een gemiddelde laagbouw dus eerder aangewezen om de druk in de installatie te houden tussen 1,2 en 2 bar.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Momenteel staat onze CV ketel druk (Bulex Thermomaster 3HR die op zolder staat) op 1.3. Ik lees altijd dat de druk tussen 1.5 en 2 moet zijn, maar onlangs las ik dat indien de ketel op zolder staat, het net lager moet staan dan moest de ketel in de kelder staan? Klopt dit?
Als de ketel op zolder staat en de druk in de installatie wil je op 1,5 bar wat normaal is, dan zou je de ketel op zolder die wellicht 3 meter hoger staat met 0,3 bar keteldruk mogen verlagen. Dus de keteldruk op 1,2 bar. Staat de ketel in de kelder dan mag je de keteldruk met 0,3 bar verhogen tot 1,8 bar.

Een ketel op slechts 0,7 bar druk kan wellicht nog werken bij laagbouw maar wordt toch niet aangeraden. Vele ketels hebben trouwens een beveiliging die de ketel uitschakelt bij een druk van minder dan 1 bar.
En de veiligheidsklep zal pas in werking treden bij een druk hoger dan 3 bar.
Het is bij een gemiddelde laagbouw dus eerder aangewezen om de druk in de installatie te houden tussen 1,2 en 2 bar.
Ik ken geen enkele ketel die minstens 1 bar nodig heeft.
al de doorstromers die ik tegenkom en in alarm staan wegens een lek doen dat vanaf 0,6 bar.
het heeft alleen maar nadelen om de druk hoger te stellen dan 1 bar wegens extra slijtage van oa intern expansievat.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Er zijn gewoon een paar condities waar je aan moet voldoen.
- op de gehele cv installatie wil je een positieve overdruk hebben. Dus op het hoogste punt ook, met een beetje veiligheidsmarge pakweg minstens +0.3bar.
- de meeste ketels hebben minimaal 1bar nodig. Check even de handleiding. Met een beetje veiligheidsmarge pakweg min. 1.3bar. Dit op de hoogte waar de ketel staat.
- eventueel andere toestellen die eisen hebben naar druk toe?

Per 1 meter dat je hoger gaat zakt de druk in het systeem 0.1bar door de waterkolom.
Zoek nu de juiste systeemdruk die er voor zorgt dat bovenstaande condities voldaan zijn.
Bepaal wat dan de druk gaat zijn van het systeem op de hoogte waar het expansievat komt. Voorzie het expansievat van een voordruk die 0.2 tot 0.3bar lager is dan de systeemdruk op die hoogte wat je net bepaald hebt. Zo gaat het vat altijd een minimale hoeveelheid vulling hebben en plakt het membraan niet tegen de wand, maar blijft er voldoende hysterese over op het expansievolune om drukschommelingen te ondervangen.

Alle bovenvermelde drukbepalingen in koude toestand.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Laat ons dus vooral onthouden dat je de keteldruk nooit afstelt op minder dan of slechts gelijk aan 1 bar !
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan