• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

Contract architecte

Lid geworden
6 aug 2017
Berichten
205
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hello ,

Er is een architecte(9j ervaring) bij ons geweest op de eerste gratis en vrijblijvende afspraak.
Wij willen een uitbreiding laten bouwen van de 2 gelijkvloerse slaapkamers langs de zijgevel van onze bungalow.
De lengte is 5,8m en de breedte is 3,5m.De hoogte is 3m.
Er komt een plat dak met EPDM op.

Hier volgt de offerte die de architecte per e-mail opstuurde.

Het ereloon wordt als volgt vastgelegd.
Al deze bedragen zijn excl. BTW. De BTW bedraagt 21% en is ten laste van de OPDRACHTGEVER.
VOORONTWERP + OPMAAK BOUWAANVRAAG 4100€
Dit bevat
! Info dienst stedenbouw op plaatselijke gemeente
! voorontwerpen
! gedetailleerde raming vd werken (voor bank)
! Alle nodige plannen en documenten die nodig zijn voor het opmaken van een stedenbouwkundig
dossier.
! Meerkost 3D in en exterieur 500€
UITVOERINGSPLAN EN WERFBEZOEKEN 70,00€/u
Dit bevat
! Nazicht op de werf van de uitgevoerde werken
! Bijstand bij de bouwheer
! Opmaken en verdelen werfverslag
! Opmaken uitvoeringsplannen en meetstaat, e.d
De architecte schrijft dat ze alleen met een "vaste prijs" werkt en geen percentagens op de totaal factuur van de aannemer of percentages op ramingen.

Vanaf 2003 is dit toegelaten.

Maar....ze luistert gewoon niet naar de wensen van de bouwheer, en stelt in het contract allemaal taken op die de opdrachtgever niet heeft gevraagd aan haar.

Ik wens geen voorontwerp voor zo'n kleine uitbouw. Ik wens geen gedetailleerde raming van de werken.
Maar in haar contract dat ze heeft toegezonden staat, dat ik een voorontwerp vraag, een gedetailleerde raming van de werken (voor de bank).

Ik zeg haar uitdrukkelijk dat ik geen bestek en meetstaaf wil( dit is niet verplicht ), maar daar reageert ze niet op en vermeld deze taken op het contract dat ze heeft opgesteld.

Als ik haar vraag waarom ze alles opnieuw wilt opmeten van de bestaande situatie, en dit niet in haar contract vermeld,
vindt ze dit niet nodig.
Want er zijn ook architecten die wanneer je over het oude papieren plan beschikt niet alles opnieuw opmeten, en dit dus ook niet aanrekenen.
Ik heb haar ook ingelicht dat ik een beperkte opdracht of een beperkt toezicht wil, maar in haar contract vermeld ze een volledige opdracht.

Ook staat in het contract dat in een ABR-polis moet nemen.
Onze bungalow is een open bebouwing en dan is er meestal geen ABR-polis vereist. Dit wordt maar toegepast wanneer de bouwwerken dicht tegen de perceelgrens van de gebuur gebeuren of een grote drooglegging plaats vindt.

Ondanks dat veel architecten de functie van veiligheidsadviseur ook aanbieden, staat in haar contract dat de bouwheer daar zelf moet zorgen.

Wat de totale vaste prijs betreft die ze vraagt dus €4100 excl. 21% btw en de drie werfbezoeken à 3* 1,5 u /70 € vind ik niet overdreven.

Maar haar gedrag en het volledig negeren van hetgeen de bouwheer wenst in haar contract , roept bij mij toch een vraagteken op?
grtz,
gilberto 1
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Als je je niet goed voelt bij de architect moet je een ander zoeken. Het is een vertrouwensband die je zoekt.
Overigens, wees niet onverstandig, en zorg voor een ABR. Die is niet enkel voor schade aan de buren, maar ook voor ongevallen op de werf. Voor het geld hoef je het niet te laten.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
En wat is je vraag?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
1. zie reactie van @aartwessels
2. Een architect die een opdracht aanneemt, doet dat zoals hij/zij dat zelf wil. Zij stellen een contract op, zoals zij willen werken. Ik ben voorstander om op voorhand duidelijke afspraken te maken, want achteraf komt er miserie van. Hoe denk jij dat die architect een werf kan opvolgen als er niet beschreven staat hoe het huis er moet uitzien? Dat is voor haar de basis om op te werken.

Anyway, als je jezelf niet goed voelt bij haar, ga naar een andere, maar ik vrees dat ze allemaal toch iets soortgelijk gaan aanbieden
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Op zich staat in die offerte niets onredelijks en een voorontwerp lijkt me nu net wel iets wat je graag zou willen hebben. Ook de prijs is wel redelijk, zeker aangezien het een 'kleine' opdracht is.

Oude plannen zijn ook niet altijd correct. Is die muur destijds wel op de juiste plaats gezet? Zijn er nadien misschien nog aanpassingen geweest?

Ga gewoon eens luisteren bij een andere architect want als het gevoel tijdens het eerste gesprek al niet goed zit dan gaat dit bij een verdere samenwerking niet verbeteren.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
je komt nu al niet overeen met je architect en je moet nog beginnen, gewoon een andere zoeken waar je wel mee klikt, keuze zat.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Dus je vindt de totale prijs niet overdreven en je krijgt meer dan je verwacht?
Klinkt als muziek in de oren.
Maar haar gedrag en het volledig negeren van hetgeen de bouwheer wenst in haar contract , roept bij mij toch een vraagteken op?
Het is inderdaad haar contract dus zij beslist ook welk werk dat ze aanneemt. Ik begrijp heel goed dat ze bijv. maten nameet i.p.v. klakkeloos een oud plan over te nemen. Of dat ze een voorontwerp maakt.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Wat is nu eigenlijk je vraag? Ik heb de indruk dat je eigenlijk enkel een handtekening van een architect zoekt en natuurlijk moeten die mensen zich hun ook indekken.

ABR-polis heb ik nog onlangs laten simuleren en dat was 1300 euro voor een volledige sloop- en heropbouw. Dat gaat niet over vereist zijn, dat gaat over je indekken. Kan mij moeilijk voorstellen dat dat voor een uitbouw veel geld gaat zijn.

Indien je eerste reactie bij haar contract een topic hier aanmaken is en niet eens bellen met de architect(e) zelf, dan vrees ik dat je beter iemand anders zoekt.
 

Stievius

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 jun 2014
Berichten
175
Waarderingsscore
129
Punten
43
ABR voor mijn houtskelet slaapkamer van 20m2 was 1050 euro, quasi gratis bestaat niet meer in 2022…
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Enkele bedenkingen:

Vooral geen ABR polis nemen, zeer onvoorzichtig te werk gaan, een architect zoeken die een handtekening zet op jou plan. Ik ken er eentje die deed het vroeger voor 500 euro, is wel al 2 of 3 keer geschorst geweest. Kerel vraagt trouwens pre corona maar 3600 ex voor een volledig plan met toezicht (niet dat je hem ooit ziet), super deal als je weet wat je aan het doen bent. Als je weinig ervaring hebt liggen de zaken anders.

Contracten zijn mooie eenvoudige dingen. Jij bepaalt samen met de tegenpartij wat erin staat. Kom je samen niet tot een akkoord springt de deal af, zo simpel is het.

Ik heb een van je eerdere topics gelezen. Ik ben door ervaring wantrouwig naar personen die een eerste maal iets voor mij moeten uitvoeren maar jou wantrouwen spant werkelijk de kroon. Niet alle mensen willen jou "een-kloot-aftrekken". Je moet rekening houden dat hetgeen jij voor ogen hebt niet de manier van werken is voor de andere. De taken die jij op je werk uitvoert worden door een ander persoon misschien ook helemaal anders gedaan, is het daarom slechter?

Ik raad je aan dat je even kort bezint anders ga je een zeer stressvolle periode tegemoet met de uitbreidingswerken van je woning. Alleszins wens ik je veel succes.

PS: nog een korte aanvulling op je teken debacle. Laat je plannen opnieuw tekenen in een werkbaar formaat. Dit op basis van je digitale PDF en dan bedoel ik de PDF staat open op scherm 1 en op scherm 2 zijn we in Autocad of vectorworkx of ... de woning aan het overtekenen. Geen conversies, geen omzettingen, Omzettingen lopen altijd mis, de tijd die je dan verliest door de foute omzettingen te corrigeren is vele malen hoger dan gewoon te beginnen van een leeg virtueel tekenblad.
Als je architect dan de plannen heeft getekend vraag dan buiten de PDF gewoon de DWG/DXF of ander werkbaar formaat op. Wil je dan achteraf iets veranderen dan heb je digitale correcte plannen (op voorwaarde dat je je verbouwing volgens de tekeningen hebt gemaakt :cool: ).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je wil geen voorontwerp? Dus ze mag iets tekenen en meteen doorsturen voor bouwaanvraag want je wil het niet eerst gezien hebben en dan eventueel nog aanpassingen doen van dingen/materialen die jou niet bevallen?
Hoe ga je offertes vragen en vooral vergelijken en controleren of ze volledig zijn zonder meetstaat?

Ik vrees dat niet de architect maar jijzelf het probleem is. Jij luistert niet naar wat jou gezegd wordt.

Deze architecte is overigens erg goedkoop. Ook de uurprijs is erg goedkoop, maar denk niet dat je er komt met 3x 1,5u.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik weet hoe dit project gaat aflopen...

Als 1 groot fiasco, gewoon omdat de beste man resoluut weigert te luisteren en van mening is dat iedereen nodeloos geld uit zijn zakken wil halen.

Uiteindelijk gaat hij toch een architect vinden die mee stapt in zijn verhaal/eisen en die als het misloopt (en dat gaat het) zegt van "foert" niet mijn feestje.

Jij rijdt tegen 200km/u op een betonnen muur en iedereen zegt dat je moet stoppen maar jij bent van mening dat de airbag jou wel gaat redden...
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Op andere fora wordt er ook al niet meer gereageerd daar TS NUL euro wilt uitgeven aan archi en andere noodzakelijkheden en archi zelfs niet het daglicht gunt.
we weten idd hoe dat gaat aflopen.

iets met “wat baten kaars en bril…”
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
waarom al dat gedoe...
je vraagt een offerte, staat je niet aan => verder kijken.
Met andere dingen zal je dat ook hebben.

Maar nog straffer is dat je de prijs ok vindt....en meer zou krijgen dan dat je wil...

Is zoals naar een huurwagen vragen en je budget is 50€.
Je krijgt prijs = 52€ met full omnium (ze verhuren niet zonder )
en dan op fora beginnen klagen dat je een verhuurcenter hebt gevonden die een wagen verhuren , maar de full omnium niet willen ontdoen van het contract...omdat jij dat wil.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik wil ook zo'n klanten.
Je mag ze alles aanrekenen en je mag er niets voor doen.
 
Lid geworden
6 aug 2017
Berichten
205
Waarderingsscore
4
Punten
18
Als je je niet goed voelt bij de architect moet je een ander zoeken. Het is een vertrouwensband die je zoekt.
Overigens, wees niet onverstandig, en zorg voor een ABR. Die is niet enkel voor schade aan de buren, maar ook voor ongevallen op de werf. Voor het geld hoef je het niet te laten.
Thanks voor jouw antwoord.
Ik heb geen benul wat zo een ABR-polis kost, maar dan blijft er toch de vraag waarom de aannemer en de architect(e) ook verzekerd zijn?
Want indien er iets fout gaat wordt mijn ABR-polis aangesproken en niet hun verzekeringen, die trouwens in hun ereloon of vast bedrag verweven zitten.
 
Lid geworden
6 aug 2017
Berichten
205
Waarderingsscore
4
Punten
18
1. zie reactie van @aartwessels
2. Een architect die een opdracht aanneemt, doet dat zoals hij/zij dat zelf wil. Zij stellen een contract op, zoals zij willen werken. Ik ben voorstander om op voorhand duidelijke afspraken te maken, want achteraf komt er miserie van. Hoe denk jij dat die architect een werf kan opvolgen als er niet beschreven staat hoe het huis er moet uitzien? Dat is voor haar de basis om op te werken.

Anyway, als je jezelf niet goed voelt bij haar, ga naar een andere, maar ik vrees dat ze allemaal toch iets soortgelijk gaan aanbieden
Ik ben voorstander om op voorhand duidelijke afspraken te maken, want achteraf komt er miserie van. Hoe denk jij dat die architect een werf kan opvolgen als er niet beschreven staat hoe het huis er moet uitzien? Dat is voor haar de basis om op te werken.
Dat is het juist. Er moeten duidelijke afspraken worden gemaakt en dit is niet gebeurt. Natuurlijk is "duidelijk afspraken maken " een nogal ondoorzichtige beschrijving want wat houdt dit precies in?
Ik geef toe dat ik als leek op het gebied hoe een architect(e) werkt niet voldoende op de hoogte ben.
Mijn voorstel om geen voorontwerp te maken is niet juist, want dan kan de architect(e) niet het juiste ontwerp uittekenen. Ik heb me laten misleiden doordat de taak voorontwerp als optie wordt aangeboden en geen verplichte post is.
Ik zal bij de volgende architect(e) wel een voorontwerp vragen. Dank voor uw goede raad.
grtz,
glberto 1

Op zich staat in die offerte niets onredelijks en een voorontwerp lijkt me nu net wel iets wat je graag zou willen hebben. Ook de prijs is wel redelijk, zeker aangezien het een 'kleine' opdracht is.

Oude plannen zijn ook niet altijd correct. Is die muur destijds wel op de juiste plaats gezet? Zijn er nadien misschien nog aanpassingen geweest?

Ga gewoon eens luisteren bij een andere architect want als het gevoel tijdens het eerste gesprek al niet goed zit dan gaat dit bij een verdere samenwerking niet verbeteren.
Op het eerste gezicht is er niets onredelijks op te noemen. De "vaste prijs" is ook niet overdreven. Een gedetailleerde raming voor de bank heb ik niet nodig, want we lenen toch geen geld voor deze kleine uitbouw. Alleen de ingelaste clausule dat de bouwheer er zich toe moet verbinden om een om een ABR-polis te nemen, vind ik niet kunnen.

Dit is niet verplicht door de bouwheer, zeker als de bungalow een open gebouw is . Het feit dat wanneer er fouten gebeuren op de werf en de opdrachtgever heeft een ABR-polis, dat de schade vergoeding dan betaalt wordt door mijn ABR-polis en de verzekering van de architect(e) en de aannemer niet wordt aangesproken.
Terwijl het bedrag van hun verplichte verzekering ook betaalt wordt door de bouwheer, want die zit in het ereloon of het "vast bedrag" dat de architecten aanrekenen.

VB uit het aangeboden contract van de architecte:

De OPDRACHTGEVER verbindt er zich toe om voor de uit te voeren werken volgende polissen te
onderschrijven:
• Polis alle bouwplaats risico’s met waarborgen voor de schade aan het werk, incl. Deze
veroorzaakt door conceptiefouten en aansprakelijkheid tov. derden en incl. waarin de
OPDRACHTGEVER en alle ontwerpers en aannemers worden verzekerd

Ik heb haar duidelijk gezegd op de eerste gratis afspraak dat ik alleen een beperkt toezicht of opdracht wil, ook in een mail heb ik haar hier op aangewezen.

Maar in het contract staat dat er een volledig toezicht is. Ook heb ik haar gezegd dat ik geen bestek en geen meetstaaf wil .Dit is toegelaten door het omgevingsloket en de orde van de architecten. Maar in het contract staat dat er wel een volledig toezicht, een bestek en een meetstaaf wordt genomen.
Op haar offerte vermeld ze dat het bestek en de meetstaaf niet worden meegenomen, maar in haar contract staat het tegenovergestelde.
grtz,
gilberto1

je komt nu al niet overeen met je architect en je moet nog beginnen, gewoon een andere zoeken waar je wel mee klikt, keuze zat.
Ja je hebt gelijk. Maar mijn vrouw en dochter merken op dat ik moeilijk doe tegenover de architect(e) , terwijl ze gewoon de moeite niet doen om het contract te lezen.
grtz,
gilberto1

Dus je vindt de totale prijs niet overdreven en je krijgt meer dan je verwacht?
Klinkt als muziek in de oren.
Maar haar gedrag en het volledig negeren van hetgeen de bouwheer wenst in haar contract , roept bij mij toch een vraagteken op?
Het is inderdaad haar contract dus zij beslist ook welk werk dat ze aanneemt. Ik begrijp heel goed dat ze bijv. maten nameet i.p.v. klakkeloos een oud plan over te nemen. Of dat ze een voorontwerp maakt.
Daar heb je gelijk in, dat heb ik ondertussen ook ingezien. Maar in haar contract posten vermelden zoals een verplichte verbintenis voor een ABR-polis, een volledig toezicht terwijl ik een beperkt toezicht heb gevraagd(trouwens volledig in overeenstemming met het omgevingsloket dat ik dat mag vragen),geen bestek dat ook niet verplicht is door het omgevingsloket en de orde van de architecten, dat vind ik niet op een correcte manier werken tegenover de opdrachtgever.

Het is niet omdat ik schrijf dat haar "vast bedrag" redelijk is, dat ik zulke ongewenste posten en taken goed keur die de architect(e)in haar aangeboden contract vermeld.
grtz,
gilberto 1
 
Lid geworden
6 aug 2017
Berichten
205
Waarderingsscore
4
Punten
18
Wat is nu eigenlijk je vraag? Ik heb de indruk dat je eigenlijk enkel een handtekening van een architect zoekt en natuurlijk moeten die mensen zich hun ook indekken.

ABR-polis heb ik nog onlangs laten simuleren en dat was 1300 euro voor een volledige sloop- en heropbouw. Dat gaat niet over vereist zijn, dat gaat over je indekken. Kan mij moeilijk voorstellen dat dat voor een uitbouw veel geld gaat zijn.

Indien je eerste reactie bij haar contract een topic hier aanmaken is en niet eens bellen met de architect(e) zelf, dan vrees ik dat je beter iemand anders zoekt.
Ik vrees dat er een misverstand bij jou is opgetreden. Wij hebben voortdurend in contact gestaan met mails.
 
Lid geworden
6 aug 2017
Berichten
205
Waarderingsscore
4
Punten
18
ABR voor mijn houtskelet slaapkamer van 20m2 was 1050 euro, quasi gratis bestaat niet meer in 2022…
Het is normaal dat iedere bouwheer vrij is om naar eigen goed dunken een ABR-polis te onderschrijven. En als een bouwheer er meer akkoord gaat dat hij de fouten die door de architect(e) of aannemer worden gemaakt zal betalen, en niet door hun eigen verzekering die ze verplicht moeten hebben, dan is dat natuurlijk toegelaten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Volledig toezicht is omdat de architect aansprakelijk is, ongeacht wat je in het contract zet dat die volgens jou niet moet doen. Ze zijn wettelijk aansprakelijk en de wet heeft voorrang op een contractclausule.
De ABR-verzekering is architect niet verplicht te nemen. Misschien heb je aangegeven zaken zelf te willen uitvoeren, en dan kan ik begrijpen dat ze zo’n verzekering nodig vindt omdat zij dus aansprakelijk blijft voor sommige zaken omwille van haar toezichtsplicht (al is er vaak enorm veel uitgesloten, bvb werk door niet-geregistreerde aannemers).
De verzekering 10-jarige aansprakelijkheid is een ander verhaal, en dat hangt van het project af of dat verplicht is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan