• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Carport (ruimte onder overhellende verdieping) wordt dichtgemaakt - vragen

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Goeiemorgen,

Onze woning betreft 2 rechthoeken die haaks op elkaar staan. De bovenste verdieping creëert zo een ruimte die we als carport gingen gebruiken maar in de realiteit wordt dit niet gebruikt.

Wij gaan die ruimte nu heroriënteren als veranda / buitengebouw maar dan wel volledig geïsoleerd etc. Er zal geen doorgang zijn van binnen in de woning naar deze ruimte ondanks dat ze grenzen aan elkaar.

De ruimte wordt opgebouwd als houtskelet met de nodige isolatie & andere voorzieningen, volgens de details van de bouwknopen voor een passief woning.
Afwerking wellicht met een raamwerk op winddoek/celit en houten bekleding er tegenaan.
Er komt een afgewerkte vloer in, net als in een woning het geval zou zijn.

Er zijn nu een 2-tal technische vragen die ik heb:

1) Vloerpas. Hanteren we best dezelfde vloerpas als binnen? Ik vermoed van wel, de waterkering van de buitenmuur (die eigenlijk nu een binnenmuur wordt als het ware) zal in principe geen rol meer spelen aangezien daar geen water meer zal kunnen komen dus ik hoef mijn buitenvloer allicht niet onder deze waterkering te plaatsen?

2) De aansluiting van de nieuwe gevelbekleding (wellicht hout) tov de metselwerkdrager van de bovenste verdieping.

We zouden het liefste de houten gevelbekleding in hetzelfde vlak brengen als het metselwerk van de bovenverdieping. Ik begrijp dat we uiteraard moeten zorgen dat deze 2 schillen ook qua waterdichting & isolatie goed op elkaar worden aangesloten.

De waterkering zit een paar stenen boven de metselwerkdrager en ik dacht van te zorgen een extra waterkering dmv epdm/folie/doek die zo het houtskelet zal voorzien van een waterdichte oplossing en waardoor de isolatie van de bovenverdieping ook aansluit op de isolatie van het houtskelet.

Hoe wordt het hout bovenaan meestal afgewerkt in een situatie waarin het overgaat in steen naar boven toe? Wordt daar een U-profiel opgelegd zoals je een dakrand zou hebben of is het voldoende van 1 cm speling te hebben bijv tussen de metswelwerkdrager en de houtbekleding die in hetzelfde vlak zit?

Ik zal trachten wat schetsen/foto's te uploaden straks om dit verhaal wat duidelijker te maken.

Alvast bedankt!
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Deze foto's zal het wel duidelijker maken ;-)

Ik zal dus het houtskelet en de dampopen waterdichting moeten zo goed mogelijk aansluiten op de waterkering erboven, zodat er zeker geen water binnen kan. De isolatieschil moet uiteraard ook aansluiten.

De ceder wordt in principe vervangen dan, moet sowieso open want het houtskelet moet vastgemaakt worden aan het beton.
 

Bijlagen

  • IMG_9523.jpeg
    IMG_9523.jpeg
    36,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_9525.jpeg
    IMG_9525.jpeg
    58,2 KB · Weergaven: 30
  • IMG_9524.jpeg
    IMG_9524.jpeg
    78,9 KB · Weergaven: 30

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
De aansluiting van de houtskeletwand op de bestaande buitenmuur wordt ook erg belangrijk.

Mogelijk zal ik toch een architect aanspreken om deze details door te nemen / uit te tekenen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan