• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Boren in balken (potten en balken plafond)

Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

In onze woonkamer wil ik een vals (gyproc) palfond steken. Om verschillende redenen kan ik vb niet met een kader rondom werken maar moet ik aan plafond zelf bevestigen.
Dit bestaat uit potten en balken (huis van 1977). Gezien ik twijfel als potten genoeg draagkracht hebben en deze hol zijn en dus moeilijker om iets in te verankeren, wil ik mijn rooster aan de balken bevestigen. Ik werk met valiesplanken om deze iets verder uit elkaar te kunnen zetten, gelijk met de balken. Zo moet ik minder boren en kan ik daarop dan iedere 40cm plafondlatten schroeven.
Die valiesplanken wil ik zoals gezegd gelijk leggen met de balken, in breedterichting over een overspanning van 4,5 meter. Dus zou ik in elke balk om de 65cm ongeveer een gat willen boren van 6mm voor de plug om de valiesplanken te bevestigen.

Mag dit of kan dit teveel schade veroorzaken aan de balken en stabiliteit in gedrang brengen?

Ik vind hier redelijk wat topics rond dit onderwerp maar het gaat steeds om het boren van grote gaten (ventilatie, spots, ...) en de meningen verschillen nogal.
Hopelijk kan iemand hier een gefundeerd antwoord op geven wat betreft meerdere klenie gaatjes

Tnx!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als je een plafond verlaagd, kan ik me moeilijk voorstellen dat je dan niet tegen de muren een kader kan maken.
Je kan op verschillende plaatsen verankeren, ook in potten. Met metalstuds heb je dan nog minder gewicht en zal iets handiger gaan denk ik
 
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hoi, ja inderdaad, als het echt moet kan alles, dan moet ik enkele zaken aanpassen. Grootste "probleem" is dat ik op advies van onze aannemer (denkende dat een vakman wel weet waarover hij spreekt) al valiesplanken en dergelijke heb gekocht, aan de huidige belachelijk dure houtprijs.. Achteraf is altijd makkelijk maar ik had gewoon zelf moeten rondkijken, dan was ik sowieso op een kader van CLS-en of metalstuds uitgekomen. Echter nu nog overstappen betekent redelijk wat euros weggesmeten. Vandaar hoop ik het op te lossen via bovenstaande manier, als dit veilig kan.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Over hoeveel cm lager heb je het eigenlijk ?
Ik kan me ook niet voorstellen dat je geen kader rondom kan maken , al zaag je die "valiesplanken" doormidden....
Ik heb 1 plafond zo hoog als mogelijk verlaagd ( klinkt idd raar :) ) en kwam op ongeveer 5 à 7 cm lager uit.....je moet rekening houden met het laagste punt van je bestaande plafond en of je enkel een lichtpunt wil dan wel spots in je nieuwe plafond.
Met spots zit je toch al snel op minimum die 7 cm .
Je hoeft zeker niet elke plank om de 40 cm vast te maken in je huidige plafond , je kan net zo goed om de bvb 80-100 cm een klamp in je plafond boren en vastmaken en hieraan je latwerk bevestigen. ( als je plank in de hoogte 44 à 60 mm is )
Wil je echter alleen maar de dikte van een plank zakken ( + je gyproc ... ) , dan kan je beter met afstandsvijzen werken of vulhoutjes . Zijn je planken bvb 25 mm dik , dan is om de 60 cm vastzetten zeker voldoende , zo snel zal die plank niet gaan doorbuigen hoor.
Als je tijdens het boren merkt dat je op een ijzer zit : nieuw gat boren .
Bij 1 plafond waar ik ook met van die klampen heb gewerkt had ik +- 30 gaten geboord waarvan er amper 2 of 3 op een ijzer zaten....
Zeker de juiste pluggen gebruiken en de max. dikte van schroef voor die pluggen gebruiken. Dit staat meestal vermeld op de verpakking .
 
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik wil ook "zo hoog mogelijk verlagen" :) Verschil tussen mijn hoogste en laagste punt is 2,7 cm.
We gaan zeker niet extra verlagen voor spots maar als uiteindelijk blijkt dat we de ruimte hebben kunnen we er wel steken natuurlijk. Anders worden het half-inbouwspotjes.
Bedankt, ik heb alweer wat extra info en opties. Had vb nog niet gedacht aan de planken doormidden zagen.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Dan zou ik in uw plaats beginnen met dat laagste punt en daar de hoogte bepalen van je eerste platte plank.....
maw , zorg dat je bvb 1 kabeldikte ( electriciteit) net boven je 1e lat kan doorsteken , zo kan je je volledige latwerk hierop afstemmen en zal er overal een kabel boven je latwerk kunnen passeren.
25 mm dikte van je plank ( ? ) , 12 mm voor electriciteitskabel . 12.5 mm van je gyproc = 49.5 mm totale verlaging , gemeten van je laagste punt.
Werk je met "platte draad" , dan kan je nog een 7 à 8 mm hoogte winnen.......
Persoonlijk zou ik voor een gewone draad gaan en indien mogelijk in de hoogte voor inbouwspots......veel mooier maar het moet kunnen natuurlijk. ( kwestie van smaak natuurlijk )
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan