• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

bod gedaan op huis, getekend. hoger bod= geen verkoop??

Lid geworden
31 aug 2013
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,



Graag had ik advies ingewonnen over het volgende en indien mogelijk adressen waar ik terecht kan.



Ik ben van plan een eerste huisje te kopen en na enkele bezoeken was mijn oog op een gezellig huisje gevallen waar ik dan bij mijn 2de bezoek ook een bod had voor uitbracht.

Het is zo dat de "kopers" met 2 zijn, broer en zus. De broer heeft het bod dat we op papier gezet hebben getekend maar voor akkoord van de zus werd dit mondeling per telefoon besproken.

Natuurlijk, het is de eerste keer dat ik zoiets doe, dus steken laten vallen is menselijk maar nu kreeg ik deze morgen een sms dat de verkoop niet doorgaat wegens een hoger bod.

Kan dit zomaar? Is het bod dat we ondertekend hebben geldig of niet? Volgens een ander forum is dit wel geldig, zelf met mondeling akkoord.



Dit werd opgesteld:



Ondergetekende, Jessica Feyaerts, wondende te (adres) heeft een bod gedaan van (prijs) voor het huis (adres)



Dit werd dan ondertekend door de broer en mezelf. Hij zegt dat dit niet geldig is vanweg dat zijn zus het niet getekend heeft. Andere zeggen dat zij mondeling haar akkoord heeft gegeven en dat dit wel geldig is ook.



Hopelijk kunnen sommige dit voor me uitklaren.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
charel;1862056 wrote:
SvenVD;1862044 wrote:
Als de verkoper het bod ondertekend, dan gaat hij akkoord met het bod. Of daar nu voor akkoord of niet bij staat maakt niets uit. Het probleem is dat je slechts 1 handtekening hebt en geen 2. Je kan proberen via het gerecht je gelijk te halen, maar wil je daar echt tijd aan spenderen? Je bent vertrokken voor een paar maand, zonder garantie dat je je gelijk haalt.

Je bedoelt dat de verkoper akkoord gaat met de prijs die geboden is en het aan die prijs wil verkopen? Dan spreken we niet meer van een bod , dan spreken we van een verkoopovereenkomst.

En daar is hier geen sprake van vermits TS ook al zegt:

Ik ben van plan een eerste huisje te kopen en na enkele bezoeken was mijn oog op een gezellig huisje gevallen waar ik dan bij mijn 2de bezoek ook een bod had voor uitbracht.

Van plan dus en een bod uitgebracht.

En dus is TS verplicht het huis te kopen als de verkopers akkoord gaan met het bod. Op dat moment zal een verkoopovereenkomst gemaakt moeten worden.

Maar de verkoper kan ook een hoger bod afwachten of uiteindelijk besluiten om niet te verkopen.



Verkoper is akkoord gegaan, want hij heeft het schriftelijk bod getekend!

Quote:
Dit werd dan ondertekend door de broer en mezelf
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Misschien moet TS maar eens doorgeven wat er juist op papier staat, anders kunnen we hier nog lang bezig zijn zo.

Stel dat er letterlijk staat dat TS een bod doet van zoveel en dat wordt dan ondertekent door de verkoper (zo is het in de eerste post aangebracht) dan is dat een bod ondertekend voor ontvangst. Zoals je ook een aangetekend schrijven ondertekent voor ontvangst zonder dat je daarmee bevestigd wat er in staat.

Staat daar min of meer letterlijk dat de verkoper akkoord gaat om het huis voor die prijs te verkopen aan TS en heeft hij die verklaring ondertekend dan is dat een (betwijfelbare in dit geval) verkoopovereenkomst. Dan is er geen sprake meer van een bod (al dan niet ondertekend).

Het kan nu allemaal muggezifterig overkomen maar met transacties zoals het kopen van een huis is elk woord van het grootste belang, er mag geen enkele onduidelijkheid zijn door een slordige woordkeuze of formulering.

Daarom ook dat een verkoopovereenkomst, ook een voorlopige, best wordt opgesteld door een notaris en ondertekend in zijn aanwezigheid. Eventueel kan het ook bij een immokantoor.
 
Lid geworden
28 okt 2009
Berichten
740
Waarderingsscore
0
Punten
0
charel;1862501 wrote:
Stel dat er letterlijk staat dat TS een bod doet van zoveel en dat wordt dan ondertekent door de verkoper (zo is het in de eerste post aangebracht) dan is dat een bod ondertekend voor ontvangst. Zoals je ook een aangetekend schrijven ondertekent voor ontvangst zonder dat je daarmee bevestigd wat er in staat.

Neen charel, als de verkoper dat bod ondertekend heeft dan wordt dit door de notaris gezien als een koop. Bij de verkoop van ons huis was het belangrijk dat de akte pas na 6 maanden verleden werd. Onze kopers waren daar mee akkoord, maar de notaris zei ons expliciet dat indien zij een schriftelijk bod uitbrachten en wij met dat bedrag akkoord gingen dat we niet zonder meer dat bod mochten ondertekenen gezien dit door de rechtbank als koop wordt aanzien en de akte dan binnen de 4 maanden moest verleden worden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
charel, dat is toch incorrect. Van zodra er een akkoord is met alle betrokken partijen (... dat liep hier fout) ... over het goed & de prijs, is er sprake van een verkoopsovereenkomst. Dat kan mondeling, dat kan een bodformulier zijn dat getekend is, dat kan een compromis zijn of de achterkant van een bierviltje.



Vandaar ook: als je bij de aankoop van een huis een bod uitbrengt, moet je eigenlijk al de specifieke opschortende voorwaarden die je graag wil opnemen ook op het bod plaatsen. Indien je dat niet doet en achteraf bij de ondertekening van de compromis (wat feitelijk niet eens meer nodig is om de verkoop te laten doorgaan) nog met extra koopvoorwaarden afkomt, ben je daar eigenlijk te laat mee. Er zijn daar reeds bladzijden over volgeschreven op dit forum, helaas vaak wanneer het foutliep...
 
Lid geworden
20 aug 2012
Berichten
215
Waarderingsscore
0
Punten
16
een handtekening zonder verdere vermelding als " voor akkoord" "voor ontvangst" " gelezen en goedgekeurd" blijft voor interpretatie vatbaar zeker in dit geval waarbij er enkel over een bod gesproken wordt. Misschien dat je de verkoper een beetje schrik kan aanjagen met te dreigen naar de rechtbank te stappen maar als hij zelf een advocaat inschakelt, ga je weinig kunnen hardmaken, vrees ik. In ieder geval ontbreekt de handtekening van de zus dus de verkoop gaat niet door. In het beste geval zou je nog een schadevergoeding van de partij die wel ondertekend heeft, kunnen bedingen omdat die niet levert wat hij getekend heeft (als de handtekening geïnterpreteerd wordt als " voor akkoord")
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb een hele tijd terug iets in ongeveer dezelfde trant voorgehad. Ben toen juridisch advies gaan inwinnen.



Kan er aangetoond worden dat de vraagprijs geboden werd dan is er in principe een verkoop, tenzij de verkoper letterlijk enkel voor ontvangst tekent én (cumulatief) kan aantonen dat er voorheen een even hoog of hoger bod werd ontvangen.



Kan dit niet aangetoond worden (of een bod lager dan de vraagprijs) dan kan er door de verkoper geargumenteerd worden dat er enkel voor ontvangst getekend werd en zal de rechtbank moeten beslissen (= onzekere uitkomst). Er is door het ontbreken van de woorden 'voor akkoord' een gerede twijfel ontstaan dat er wel degelijk een wilsovereenstemming was over het goed én de prijs.
 
Lid geworden
7 dec 2008
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bart G;1862795 wrote:
Kan er aangetoond worden dat de vraagprijs geboden werd dan is er in principe een verkoop, tenzij de verkoper letterlijk enkel voor ontvangst tekent én (cumulatief) kan aantonen dat er voorheen een even hoog of hoger bod werd ontvangen.



Klopt inderdaad.

Ik heb zo mijn huis gekocht. Na een uur rondkijken ben ik direct naar de notaris van de verkoper gegaan en heb de vraagprijs geboden. Daarna zijn er nog hogere biedingen gekomen maar die waren dus te laat.



Vooraf wist ik dat ook niet maar ik was dus blij verrast toen die notaris me dat vertelde.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Quote:
charel, dat is toch incorrect. Van zodra er een akkoord is met alle betrokken partijen (... dat liep hier fout) ... over het goed & de prijs, is er sprake van een verkoopsovereenkomst. Dat kan mondeling, dat kan een bodformulier zijn dat getekend is, dat kan een compromis zijn of de achterkant van een bierviltje.



Daar heb je waarschijnlijk gelijk. Een akkoord over het goed en de prijs zou ik dan ook een verkoopsovereenkomst noemen, ongeacht of ergens het woord bod nog staat. Al zou ik dit toch maar zo vlug mogelijk ook bij de notaris laten vastleggen.



Quote:
Neen charel, als de verkoper dat bod ondertekend heeft dan wordt dit door de notaris gezien als een koop



Zal er van afhangen wat er al dan niet bij vermeld staat. Twijfelachtig dus.



Quote:
een handtekening zonder verdere vermelding als " voor akkoord" "voor ontvangst" " gelezen en goedgekeurd" blijft voor interpretatie vatbaar zeker in dit geval waarbij er enkel over een bod gesproken wordt.



Mee eens. Als je zo een grote transactie doet, misschien wel de grootste in je leven moet je er voor zorgen dat zo iets niet voor interpretatie vatbaar is. Een degelijke verkoopovereenkomst dus bij de notaris (eventueel Immo).



Quote:
Misschien moet TS maar eens doorgeven wat er juist op papier staat, anders kunnen we hier nog lang bezig zijn zo.



TS heeft nog niets doorgegeven en we blijven dus bezig.
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
charel;1862827 wrote:
Quote:
Misschien moet TS maar eens doorgeven wat er juist op papier staat, anders kunnen we hier nog lang bezig zijn zo.

TS heeft nog niets doorgegeven en we blijven dus bezig.



In eerste post schrijft TS:

jeske564;1861965 wrote:
Dit werd opgesteld:



Ondergetekende, Jessica Feyaerts, wondende te (adres) heeft een bod gedaan van (prijs) voor het huis (adres)



Dit werd dan ondertekend door de broer en mezelf.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Klopt inderdaad.

Ik heb zo mijn huis gekocht. Na een uur rondkijken ben ik direct naar de notaris van de verkoper gegaan en heb de vraagprijs geboden. Daarna zijn er nog hogere biedingen gekomen maar die waren dus te laat.



Vooraf wist ik dat ook niet maar ik was dus blij verrast toen die notaris me dat vertelde.



Sinds wanneer beslist een notaris dat een huis verkocht is?



Het kan natuurlijk zijn dat hij in jouw geval gemachtigd was door de verkoper en zelf de regel gesteld heeft dat hij geen hogere bieding dan de vraagprijs aanneemt.

Maar dat is wat anders dan dat het de wet zou zijn.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Bart G;1862834 wrote:
charel;1862827 wrote:
Quote:
Misschien moet TS maar eens doorgeven wat er juist op papier staat, anders kunnen we hier nog lang bezig zijn zo.

TS heeft nog niets doorgegeven en we blijven dus bezig.



In eerste post schrijft TS:

jeske564;1861965 wrote:
Dit werd opgesteld:



Ondergetekende, Jessica Feyaerts, wondende te (adres) heeft een bod gedaan van (prijs) voor het huis (adres)



Dit werd dan ondertekend door de broer en mezelf.

Ik ging er van uit dat er buiten dat zinnetje nog wel iets zou kunnen staan.

Als er inderdaad niets meer staat, wat is er dan in feite ondertekend?

Dan is ondertekend dat er een bod is gedaan.

De verkoper verklaart dan hiermee dat hij weet heeft van het gedane bod.

De conclusie lijkt mij dan duidelijk.
 
Lid geworden
7 dec 2008
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1862845 wrote:
Quote:
Klopt inderdaad.

Ik heb zo mijn huis gekocht. Na een uur rondkijken ben ik direct naar de notaris van de verkoper gegaan en heb de vraagprijs geboden. Daarna zijn er nog hogere biedingen gekomen maar die waren dus te laat.



Vooraf wist ik dat ook niet maar ik was dus blij verrast toen die notaris me dat vertelde.



Sinds wanneer beslist een notaris dat een huis verkocht is?



Het kan natuurlijk zijn dat hij in jouw geval gemachtigd was door de verkoper en zelf de regel gesteld heeft dat hij geen hogere bieding dan de vraagprijs aanneemt.

Maar dat is wat anders dan dat het de wet zou zijn.



Niets speciaal aan. Verkoper vraagt zijn prijs, ik ga akkoord met die vraagprijs dan is de boel rond.

Of dit ook zo is via een immo kantoor weet ik niet maar ik heb het nog uitdrukkelijk gevraagd aan die notaris en voor huizen die rechtstreeks via een notaris verkocht worden is dit blijkbaar standaard zo.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
PaulBE;1862876 wrote:
janus wago;1862845 wrote:
Quote:
Klopt inderdaad.

Ik heb zo mijn huis gekocht. Na een uur rondkijken ben ik direct naar de notaris van de verkoper gegaan en heb de vraagprijs geboden. Daarna zijn er nog hogere biedingen gekomen maar die waren dus te laat.



Vooraf wist ik dat ook niet maar ik was dus blij verrast toen die notaris me dat vertelde.



Sinds wanneer beslist een notaris dat een huis verkocht is?



Het kan natuurlijk zijn dat hij in jouw geval gemachtigd was door de verkoper en zelf de regel gesteld heeft dat hij geen hogere bieding dan de vraagprijs aanneemt.

Maar dat is wat anders dan dat het de wet zou zijn.



Niets speciaal aan. Verkoper vraagt zijn prijs, ik ga akkoord met die vraagprijs dan is de boel rond.

Of dit ook zo is via een immo kantoor weet ik niet maar ik heb het nog uitdrukkelijk gevraagd aan die notaris en voor huizen die rechtstreeks via een notaris verkocht worden is dit blijkbaar standaard zo.



Verkoper zegt dat hij het huis wilt verkopen voor prijs x - zo gauw er iemand is die komt zwaaien met prijs x is er gewoon een overeenkomst.



Feit is natuurlijk dat zoiets vaak nogal lastig te bewijzen is zonder handtekeningen.

Een immo krijgt vaak een %, dus die is al minder geneigd om bij een hogere prijs ethisch te gaan handelen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan