• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bijkomend isoleren vd muren

Lid geworden
4 okt 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn huis is van bj 2005. Opbouw schil: facade baksteen van 10cm. Spouw van 3cm en een muur ytong van 17,5cm die aan binnenkant woning gepleisterd en geverfd is. Dus geen echte isolatie. Ik zou dus bijkomend willen isoleren.
Isolatie van de spouw (eps parels of gespoten pur) is volgens mij te duur vr wat het opbrengt en als het al zou kunnen vr zo'n kleine spouw?
Mijn idee was langs binnen verder te isoleren met een systeem van knauf (harde pur plaat van 5cm met een reeds aangebrachte gyproc afwerking daarop). Deze plaat zou ik zelf willen kleven op de bestaande gepleisterde en geverfde muur langs de binnenkant. (En dan gyproc gewijs is af te werken ad voorkant). Mag dit zonder bijkomende problemen van vocht bv. zo worden uitgevoerd?
 

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
350
Waarderingsscore
240
Punten
43
Ik zou toch de oefening doen van de spouwisolatie. Bekijk het totaalplaatje: indien je de muren langs binnen isoleert is dat echt wel een make-over (stopcontacten verzetten, schilderen, ...) terwijl het opspuiten van de spouw veel minder ingrijpend is.
Bovendien blijf je met koudebruggen zitten: bvb ten hoogte van de gewelven kan je niet isoleren langs binnen (maar wel langs de spouw).
 
Lid geworden
4 okt 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Spouwmuur vullen lijkt me net een van de goedkoopste isolatievormen
Ja, daar ben ik mee akkoord. maar in mijn geval is het maar 3cm spouw. Ik had bij spouwisolatie eventueel gedacht aan gespoten PUR schuim. Omdat dit nog steeds de beste isolatiewaarde heeft en geschikt is vr kleine spouwen. Maar ik lees wel dat dit niet meer zo populair is (wordt soms het nieuwe asbest genoemd) en zou ook veel druk kunnen geven op de buitenmuren bij het aanbrengen. Soit eea zal ook afhangen vd vakmensen die het uitvoeren.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Spouwmuur vullen lijkt me net een van de goedkoopste isolatievormen
Ja, daar ben ik mee akkoord. maar in mijn geval is het maar 3cm spouw. Ik had bij spouwisolatie eventueel gedacht aan gespoten PUR schuim. Omdat dit nog steeds de beste isolatiewaarde heeft en geschikt is vr kleine spouwen. Maar ik lees wel dat dit niet meer zo populair is (wordt soms het nieuwe asbest genoemd) en zou ook veel druk kunnen geven op de buitenmuren bij het aanbrengen. Soit eea zal ook afhangen vd vakmensen die het uitvoeren.
We zijn ondertussen een 20tal jaar verder in de evolutie.....
Er zijn ook andere materialen . Hier is EPS gebruikt
 
Lid geworden
26 aug 2015
Berichten
19
Waarderingsscore
11
Punten
3
3CM lijkt me maar weinig om echt energiewinst te halen.

Is de gevel isoleren geen optie? Gaat normaal gezien het meeste energiewinst opleveren.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
3CM lijkt me maar weinig om echt energiewinst te halen.

Is de gevel isoleren geen optie? Gaat normaal gezien het meeste energiewinst opleveren.
3cm is tig keer beter dan niets.
De gevel langs buiten isoleren zonder de spouw te vullen, dan wordt je isolatie grotendeels teniet gedaan.
Dan ken je beter gevelsteen afbreken en tegen binnenblad isoleren
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan