• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

betegelde bad en douche zone op een bestaande houten verdiepings vloer

Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voor een woningproject ben ik bezig met een verbouwing van een oud herenhuis.
Ik heb nog een aantal vragen ivm het ontwerp van een badkamer waarbij de vloer opgebouwd is uit een oude planken vloer.

Graag zou ik de bad- en douche zone van de badkamer voorzien van betegeling op de vloer (en ook op de wanden).
Daardoor zal er een betegelde zone zijn (verhoogd) en een zone met de bestaande houten vloer. Mijn bezorgdheid zit hem voornl in de bestaande vloer die zal bewegen en op die manier een risico kan vormen tot scheuren bij de betegeling.

Rechtstreeks betegelen op een houten vloer is niet aan de orde, daarom zou ik die zone willen verhogen.
Dit zou kunnen op 2 manieren
  • 1. Door middel van een houten vloerstructuur die op de bestaande vloer wordt gebouwd. Ik denk dat het niet slecht zou zijn mocht deze structuur ook aan de wanden worden bevestigd, zodat deze zo weinig mogelijk met de bestaande vloer kan meebewegen. De houten structuur zou dmv polyethyleenmatten bekleed worden en daarop zouden de tegels geplaatst worden.
    • Is dit een mogelijke oplossing opdat er geen kans zou zijn op scheuren van de tegels? Ik denk dan voornl bij de overgang van de bestaande vloer naar de betegelde zone.
    • Kunnen we bij deze methode zeker zijn van waterdichtheid dmv het gebruik van de ontkoppelingsmatten?
  • 2. Het gebruik van zwaluwstaart platen met daarop een lichte beton laag waarop kan worden betegeld.
    • Zou in dit geval een ontkoppelingsmat nog nodig zijn?
    • Zijn we in dit gevel zeker dat er geen scheuren kunnen ontstaan bij de tegels op de plaats waar de bestaande vloer over gaat in de betegeling? (Zie * op mijn aantekeningen)
    • Is deze methode een garantie op waterdichtheid?
Verder vroeg ik me nog af hoe ik best om ga met de betegeling van mijn wanden?

Ik geef in bijlage een schets mee die de situatie wat meer verduidelijkt.
Alvast bedankt om mijn vragen te bekijken. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 

Bijlagen

  • bdk-gecomprimeerd.pdf
    118,4 KB · Weergaven: 10

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
Hoeveel geeft de huidige vloer mee? Kan je gemakkelijk testen met een glas water en eens goed rond te wandelen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Alternatieven zoals kurk. Aangenaam, en veel beter bestand tegen kleine bewegingen in de structuur.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan