• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bestaande bouwgronden OB worden opgesplitst naar HOB

Lid geworden
14 jul 2017
Berichten
10
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hey iedereen,

In 2017 hebben wij besloten om te investeren in een bouwgrond voor Open Bebouwing en alsook gebouwd.
Achter ons liggen nog 4 percelen bouwgrond voor Open Bebouwing van zo'n 700m²/perceel waar nog op gebouwd kan worden en allen van één en dezelfde eigenaar.

Nu krijgen wij eind vorige week een brief dat de eigenaar deze 4 percelen wenst op te splitsen naar 8 percelen voor Half Open Bebouwingen terwijl heel de straat (uitgezonderd 2 huizen vooraan in de straat) Open Bebouwingen zijn.

Aangezien wij destijds gekozen hebben voor deze bouwgrond en flink wat centjes op tafel hebben moeten leggen om in deze straat te kunnen wonen met mooie open bebouwingen, vinden wij het uiteraard jammer dat er achter onze tuin ineens 2 Half Open Bebouwingen zouden komen op percelen van zo'n 350m² ipv 700m².

Het is niet dat ik mensen het niet gun om de mogelijkheid te hebben om misschien goedkoper in de straat te kunnen komen wonen (kleinere bouwgrond/half open bebouwing/...) maar aangezien dit allen van dezelfde eigenaar is en dit eerder uit winstbejag is om 8 stukken bouwgrond te kunnen verkopen ipv 4 stukken, dat ik het heel jammer vind dat het straatbeeld en de waarde van onze grond/woning vermindert door deze eventuele beslissing.

Mijn vraag:
Heeft er iemand al eens bezwaar ingediend en zijn er argumenten die ik zeker kan gebruiken die nuttig zijn om deze beslissing teniet te doen?

Alvast bedankt voor de feedback!

Groetjes,

Roel
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
...
Ik merk hier wel wat reacties die de TS in een scheef daglicht plaatsen. Maar zijn initiele reactie is toch ook niet absurd? Je kiest voor een bepaalde omgeving en plots gaat dat veranderen. Dat is toch niet leuk om te horen? Dat is net zoals je in een mooie dorpskern in een leuke rijwoning woont. Mooie gezellige voorgevels en dan breken ze rondom u één voor één die woningen af om er moderne appartementen op te zetten. Dat moet je dan ook maar gewoon aanvaarden? Investeren in een woning is een grote kostenpost, iets wat je ook niet om de haverklap doet, dus dat je daar wilt aan vasthouden vind ik geen zotte reflex.
Situatie hier: al zo lang ik weet is hier een rustige buurt hier met een grote open ruimte aan de achterzijde, relatief weinig verkeer en geen lawaai... totdat de stad beslist om hier een groot schoolcomplex te gaan bouwen en waarbij de jeugdlokalen dan nog vlak aan de achtertuin grenzen. Polyvalente hal en alles erop en eraan inbegrepen. Tof:confused:
 
Lid geworden
14 jul 2017
Berichten
10
Waarderingsscore
4
Punten
3
Wat is uw bezwaar ?
Ik hoor waarde woning.... Dus verwijt je eigenlijk de ander wat je zelf ook wil, nl de waarde van je eigendom...

sorry, dat is een non-issue. Jou grond wordt ook plots meer waard, want kan dan ook opgesplitst worden...

Andere aspecten, zijn bv inkijk, privacy, wegnemen licgt, maar of het nu 1 OB of 2 HOB worden, dat blijft identiek.
(Parkeer)drukte in de straat. Met allemaal OB zal dat ook geen issue zijn.
Toch maar gedeeltelijk akkoord. Hier in de buurt is er ook een "project" om 33 halfopenbebouwingen te zetten. Allemaal op een kleine grondoppervlakte. Dat wil zeggen dat die inpandige garage die zo "mooi" verkooopt bij de gemeente = parkeergelegenheid op eigen grond gewoon een verkapt tuinhuis is waar je amper doorkan zonder je benen te breken.

Dus een lap opsplitsen zorgt wel degelijk voor een ander patroon in de omgeving: ipv 1 a 2 auto's ga je naar 3 a 4 autos (want veel gezinnen hebben 2 wagens). Dus ook meer verkeer in straat en parkeren kan moeilijker worden. En qua inkijk: als er 1 terras aan je achtertuin paalt of er palen er 2, dat zijn toch ook dubbel zoveel ogen en dubbel zoveel feestjes en dubbel zoveel...

Andere kant van de medaille is wel dat er meer toffe gezinnen kunnen komen en dat je een toffere bende kunt hebben. Kindjes gaan msshn meer kans hebben op goeie vriendjes enzo.

Dus ik snap de TS wel. Maar langs andere kant, die persoon die die andere percelen bezit snap ik ook. Dat is geen VZW. Ik vrees dat de meeste argumenten puur gevoelsmatig zijn en makkelijk van tafel geveegd gaan worden.

Ik merk hier wel wat reacties die de TS in een scheef daglicht plaatsen. Maar zijn initiele reactie is toch ook niet absurd? Je kiest voor een bepaalde omgeving en plots gaat dat veranderen. Dat is toch niet leuk om te horen? Dat is net zoals je in een mooie dorpskern in een leuke rijwoning woont. Mooie gezellige voorgevels en dan breken ze rondom u één voor één die woningen af om er moderne appartementen op te zetten. Dat moet je dan ook maar gewoon aanvaarden? Investeren in een woning is een grote kostenpost, iets wat je ook niet om de haverklap doet, dus dat je daar wilt aan vasthouden vind ik geen zotte reflex.

Bedankt om begripvol op mijn vraag te antwoorden.

Ik wil absoluut niet overkomen dat ik enkel aan mezelf denk in deze situatie.

Het gaat mij er vooral om dat het straatbeeld met 8 huizen helemaal anders zal zijn dan met 4 huizen. Meer auto’s, meer buren (kan voordeel maar even goed nadeel zijn), meer inkijk omdat ze achter onze tuin gebouwd gaan worden, meer lawaai, …
.
In totaliteit staan er in de straat zo’n 30 huizen dus over een “wijk” kan je dan nog niet echt spreken denkik dan.

Ps: ik ben niet de enigste in de straat dat dit zeer jammer vindt dus daarom dat ik even wat raad wou vragen op het forum ??
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Een buurt leeft.
Of je dat nu leuk vindt of niet....

Achter mij stonden vroeger heel kleine huisjes voor bejaarden.
Die zijn plat gesmeten en nu staan er 3 blokken met appartementen. Vind ik dat leuk? Neen.
Maar ik heb zelfs niet de moeite gedaan om bezwaar aan te tekenen. Dat is gewoon vooruitgang en evolutie.

1 tip: slik, ga door en leef je leven.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Je kan natuurlijk eens horen bij stedebouw in je gemeente wat zij er van denken... Misschien best een fysieke afspraak maken. Die ambtenaar gaat niet in een mail zetten "het staat mij ook niet aan", maar als je wat geluk hebt en die zit op dezelfde lijn kan die je misschien wel aangeven op welke gronden je best protesteert.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Redenen voor afwijziging of goedkeuring zijn er altijd, maar hoe ze worden toegepast is zeer wisselvallig. Zowel bij stedenbouw op de gemeente, als provinciaal, tot zelfs bij de raad van state. Als je iets wil bereiken zal je vaak voor een kostelijke en intensieve weg moeten kiezen die voor iedereen zeer belastend is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan