• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kan ik deze OSB betegelen Wat zijn de voorbehandelingen ?

  • ja

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nee (wat dan?)

    Stemmen: 1 100,0%

  • Totaal aantal stemmers
    1
  • Opiniepeiling gesloten .

bekleden van een wand op OSB plaat met tegels

Lid geworden
26 jul 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
heb 1 wand bekleedt met OSB platen in de badkamer , mijn vraag : kan ik deze betegelen ?
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Staat genoeg over op het forum, even de zoekfunctie gebruiken. Als je de ruimte hebt zou ik er een gipsplaat tegenaan schroeven en daar overheen tegelen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Hier staat een artikeltje op bouwinfo over hoe je tegels kunt plaatsen op OSB. Dat gaat wel vooral over vloeren...

Ik zou het die OSB wand ook bekleden met of gyproc of een dunne fermacellplaat ofzo, en daar op tegelen. Dat gaat meer geschikt zijn lijkt mij. En eerlijk gezegd zou ik die osb verwijderen en er direct een fermacellplaat tegen zetten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
OSB plaat als want in de badkamer ?
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat OSB platen NIET geschikt zijn voor vochtige natte ruimtes.
Maar misschien is het waterbestendige OSB
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een gyproc of OSB moet je natuurlijk wel met een waterdichtingslaag behandelen. Een folie of een smeerpasta. Voor fermacell is dat ook beter. Op aquapanel of wedi plaat moet dat dan weer niet (maar doet men het vaak toch).
De smeerproducten zijn meestal goedkoper (duurder per m2 maar in totaal goedkoper omdat je geen volledige rol folie moet kopen).
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ow, correctie van mezelf :), ik bedoelde dus een wedi plaat. Ik heb dat hier gebruikt om het bad mee af te werken, en dat was best handig om op te tegelen :)
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Een gyproc of OSB moet je natuurlijk wel met een waterdichtingslaag behandelen. Een folie of een smeerpasta. Voor fermacell is dat ook beter. Op aquapanel of wedi plaat moet dat dan weer niet (maar doet men het vaak toch).
De smeerproducten zijn meestal goedkoper (duurder per m2 maar in totaal goedkoper omdat je geen volledige rol folie moet kopen).
Puur uit interesse is dit wel nodig?

In een badkamer OSB, gyproc WR (tegels mogen niet groter zijn dan 900cm2! :cool: ) en dan tegels. Als deze opbouw niet aan douche is en niet aan het bad maar gewoon de rest van de badkamer en er is ventilatie aanwezig. Is een (kerdi)doek of pasta dan nog wel nodig?

Ja ik weet het better-safe-than-sorry maar gewoon uit interesse.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.492
Waarderingsscore
971
Punten
113
Een gyproc of OSB moet je natuurlijk wel met een waterdichtingslaag behandelen. Een folie of een smeerpasta. Voor fermacell is dat ook beter. Op aquapanel of wedi plaat moet dat dan weer niet (maar doet men het vaak toch).
De smeerproducten zijn meestal goedkoper (duurder per m2 maar in totaal goedkoper omdat je geen volledige rol folie moet kopen).
Puur uit interesse is dit wel nodig?

In een badkamer OSB, gyproc WR (tegels mogen niet groter zijn dan 900cm2! :cool: ) en dan tegels. Als deze opbouw niet aan douche is en niet aan het bad maar gewoon de rest van de badkamer en er is ventilatie aanwezig. Is een (kerdi)doek of pasta dan nog wel nodig?

Ja ik weet het better-safe-than-sorry maar gewoon uit interesse.
Als het niet in een douche of bad is, neen.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Sowieso is de opbouw OSB - Gyproc al niet aan te raden. Als je een stevige wand wil gebruik je dubbele of driedubbele beplating.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik had weer niet goed gelezen… als ik badkamer en tegels lees, dan denk ik alleen maar aan de douche. Maar er zijn nog altijd mensen die graag de hele badkamer in tegels hebben. Dat is zelfs weer hip (bvb de mega-tegels van bob).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan