• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alupex 180°

Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo iedereen,

Ik ben van plan de koud/warm water collectoren in het plafond van de badkamer te plaatsen.
Dit omdat ik er dan makkelijk aan kan via de zoldervloer.

De leidingen van de collectoren naar de inbouwkranen van de twee lavabos zou ik graag vanuit de plafond naar beneden laten komen aangezien dit de kortste afstand is.
De aansluitingen van de inbouwkranen zitten wel vanonder, dit wil zeggen dat ik met de leidingen een bocht van 180° moet maken om deze aan te kunnen sluiten.
Is dit ok of raden jullie dit af?

Alvast bedankt voor de ondersteuning.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
ik ben niet zo'n fan van 180° bochten en al zeker niet meteen na de collector, maar als je bochten zonder vernauwingen geplooid zijn, hoeft dat niet echt problemen op te leveren. Kan je de collector niet gewoon een halve (of desnoods een kwart) slag kantelen zodat de leidingen er recht uit kunnen vertrekken (of met een flauwe 90° bocht, toch al weer wat minder waterweerstand én gemakkelijker te leggen)?
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Aan de collector kan je toch een kleine collector aanschroeven, die dan 180° naar beneden wijst?
In de muur kan je je inbouwdoosje ondersteboven inbouwen, met de opening voor de alpex naar boven ?
 
Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
3
Punten
3
Bedankt voor de snelle reacties.
Aan de collector is het geen probleem, hier kan ik met een bocht van 90° werken.
Het is vooral de bocht van 180° in de muur waar ik over twijfel.
Het inbouwdoosje ondersteboven inbouwen gaat niet denk ik, dan wordt mijn kraan en bediening ook omgewisseld. Voor de zekerheid zal ik dit nog eens navragen bij de fabrikant.
Hier is ter info de installatie fiche van de inbouwkraan: https://www.vado.com/sites/default/files/IND-ORI-209 installation guide WEB_0.pdf
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Bedankt voor de snelle reacties.
Aan de collector is het geen probleem, hier kan ik met een bocht van 90° werken.
Het is vooral de bocht van 180° in de muur waar ik over twijfel.
Het inbouwdoosje ondersteboven inbouwen gaat niet denk ik, dan wordt mijn kraan en bediening ook omgewisseld. Voor de zekerheid zal ik dit nog eens navragen bij de fabrikant.
Hier is ter info de installatie fiche van de inbouwkraan: https://www.vado.com/sites/default/files/IND-ORI-209 installation guide WEB_0.pdf
Als je de inbouwkraan niet kan keren, zie dan wel dat je alupexen langs rechts naar boven gaan, want links moet je nog boren.
En onthoud (foto met meter op) waar ze lopen als je nog een kastje of spiegel wil ophangen.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
ah ok, had ik verkeerd begrepen
aan de inbouwkraan is het niet zo'n probleem, je kan dan zowel de meerlagenbuis met een ruime 180° bocht leggen als met een combinatie van een geplooide bocht van 90° die dan in een schroef/pers-elleboogje in het inbouwdeel komt.
Als je de inbouwkraan niet kan keren, zie dan wel dat je alupexen langs rechts naar boven gaan, want links moet je nog boren.
En onthoud (foto met meter op) waar ze lopen als je nog een kastje of spiegel wil ophangen.
inderdaad - heel goed documenteren waar je leidingen lopen, ik trek doorgaans een paar tientallen foto's van alle leidingen, met en zonder omgeving, met en zonder vouwmeter er tegen
 
Lid geworden
6 okt 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ok, duidelijk.
Bedankt voor de hulp allemaal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan