• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking halfopen bebouwing

Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij wonen sinds april in een nieuwe woning. Het betreft een halfopen bebouwing. De aanpalende woning werd echter nog niet geplaatst en is nog niet gepland voor dit jaar. Nu is het zo dat de gemeenschappelijke muur naar mijn mening niet ok is als men niet direct aanbouwt. Er werd geen enkele bescherming voorzien tegen de weersinvloeden. Volgens de bouwfirma is het onze verantwoordelijkheid en moeten wij opdraaien voor de kosten om bvb. een folie tegen de gevel aan te brengen. Ik zie dit echter anders en vind dat dit hun verantwoordelijkheid is, daar zij ook moeten in staan voor de garantie als er iets fout loopt. Er werd hier ook nooit één woord over geschreven in de verkoopakte.. Bij de meeste onafgewerkte koppelwoningen zie ik nochtans altijd een folie en zelfs isolatie tegen de gemeenschappelijke muur.
Iemand die weet hoe dit wettelijk in elkaar zit?

woning.jpg
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Zit je voor de EPB-aangifte ook niet met een u-max eis voor deze wand? Daarvoor moet er toch ook een minimale isolatie voorzien worden.
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zit je voor de EPB-aangifte ook niet met een u-max eis voor deze wand? Daarvoor moet er toch ook een minimale isolatie voorzien worden.
Ik zou het echt niet weten. Al deze aangiftes zijn geregeld door de bouwfirma in kwestie.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Het lijkt me inderdaad sterk dat je op deze manier voldoet aan de nodige EPB-eisen. Best de bouwfirma in kwestie daar ook eens over bevragen. Of je (onafhankelijk?) architect
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Alles hangt natuurlijk af van wat er in de overeenkomst staat.
Zal zeer waarschijnlijk niet mee erin staan en dus zowizo (financieel) op jullie nek terechtkomen. Ofwel regel je alle zelf, met een andere aannemer ofwel via hun....
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Ik zou vragen achter de isolatie waarde van die gevel in het epb verslag.... Anders frauderen ze.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik zou vragen achter de isolatie waarde van die gevel in het epb verslag.... Anders frauderen ze.
Kan er perfect instaan, wil niet zeggen dat in het contract niet kan instaan dat dit door bouwheer te voorzien is....
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik denk niet dat dit wettelijk niet OK is als je het hebt over garantie of waterinslag of gewoon niet voldoende afgewerkt. Dat denk ik, ben geen expert.
Zoals voorgaande reacties hierboven al vermelden, zal je het misschien wel via je EPB ingave kunnen 'spelen'. Normaal moet je EPB eindverslag al ingediend zijn, en als je dat niet weet zou ik dat toch dringend uitzoeken hoor. Dan is het ook wettelijk verplicht om hier voldoende isolatie tegen die gevel te voorzien. Voor EPB wordt dit namelijk gezien als een buitenmuur. Op de moment van ingave eindverslag EPB moet hier dus ook ofwel isolatie zitten (volgens de wettelijke norm) of moet er reeds tegengebouwd zijn..
Heb je de woning zelf laten bouwen of afgewerkt gekocht?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan