• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

afvoer afwasmachine: los of vast

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Dag,

In onze nieuwe keuken komt een inbouw afwasmachine en ik heb een vraagje ivm de aansluiting van de afvoer.

momenteel hebben we een vrijstaand toestel en de afvoer daarvan zit een stukje in een vertikale buis met net boven de vloer een sifon, de klassieke manier denk ik.
Maar vaak zie ik dat de afvoerslang rechtstreeks op de afvoer van de pompbak aangesloten wordt, met een soort "aansluit nippel" boven of onder het waterslot.

Onze pompbak staat sowieso te ver van het afwasmachien om dezelfde afvoer te gebruiken, dus vroeg ik mij af of het misschien een idee was om zo'n "nippel" op een 40mm buis te lijmen en daar de slang rechtstreeks op aan te sluiten. Al dan niet met sifon. Zeker wel met knits/beluchter, zo hoog mogelijk, vlak voor (stroomafwaarts) van de laatste sifon.
Dat leek mij misschien ook wel properder dan een open buis in een keukenkast...

20210925_223926.jpg
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
de horizontale buis zal ik een maatje groter nemen dan de vertikale, 50mm waarschijnlijk
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Die nippel is voor niks nodig.
Gewoon de vaatwas in de buis, en bovenaan de buis 2 gaatjes boren en een stripbandje erdoor zodat ze er niet uit kan.
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ok.
Da's idd de eenvoudigste oplossing, of darm vastklikken in dat meegeleverde boogje en dat dan in de kastwand vastbijten.

Maar toch.... ik hou niet zo van open buizen in de kast. We wonen hier wat lager en hebben al eens een fratsen gehad toen de riool het niet meer aankon....
Zou het technisch ok zijn om de afvoergarnituur aan te sluiten op de afvoer;
Als ik nu op de buis van de knits een 45°T-stuk zet met daar een nippel op. En onderaan eventueel geen sifon.

Zou dat kunnen werken?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
......En onderaan eventueel geen sifon.

Zou dat kunnen werken?
Altijd een sifon voorzien. Denk dat er anders een geurtje in je vaatwas gaat hangen :)

Ik zou sowieso ook proberen in een kast waterdicht aan te sluiten. Bij een mogelijke verstopping loopt anders heel je kast onder.

Ligt de afvoer in opbouw of zit deze in de muur? Je kan eventueel een Geberit (af-)wasmachine sifon gebruiken (zie foto)?
 

Bijlagen

  • sifon wasmachine.jpg
    sifon wasmachine.jpg
    4,9 KB · Weergaven: 7

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Wasmachinesifon zou ik niet voor een vaatwas gebruiken. Neem er liever één waar je de prut na een paar jaar makkelijk uit kan halen (dus met toegang onderaan).
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ok bedankt

het wordt een gewone sifon (opbouw - in de kast)
en bovenaan de buis zo'n rubberen ring waar de afvoerdarm in knelt
zal geen 100% dichte afsluiting zijn maar toch het meeste tegenhouden denk ik
sifon en buis worden 50mm (eens deze samenkomt met de pompbak afvoer wordt het 75mm)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Waarom ga je vanaf spoelbak naar 75?
Hoe vaak ga je water laten lopen in je spoelbak gelijktijdig met je vaatwasser? Je vaatwas stuurt z'n water weg gedurende 1min.
Voor mij is dat volledig overbodig.
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
75mm is vanaf de twee samenkomen, is misschien beetje overkill maar op een bepaald moment in de verbouwing liep de badkamer ook via die buis weg.
Vandaar dat er dus 75mm ligt, kan geen kwaad toch?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan