• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afdracht plat dak

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hidi bouwers!

Onze dakbedekking werd vernieuwd. Een van de daken is een plat dakje van ongeveer 6mx2,5m en dat was oorspronkelijk met roofing bedekt.
Het probleem met dat dak was dat er bij regen redelijk wat water bleef opstaan, aan de kant van het hellend dak naartoe ipv naar de afvoeren aan de kant van de achtergevel. Nu dachten we, gezien het hellend dak vernieuwd werd, laat ons dat stuk plat dak ook terug vernieuwen, afschotisolatie zetten en epdm erop, met het oog het water laten af te dragen van hellend dak naar achtergevel - zoals het "hoort"?

De dag na oplevering direct goed geregend en nu blijft er nog meer water opstaan dan ervoor:
platdak2.jpg

Volgens dakman werd er afschotisolatie gezet dat 2cm afdraagt per 1.20 meter - dus uiteindelijk zou er een verschil moeten zijn van +-4 cm tussen links en rechts
Heb hierboven de waterstandjes bijgezet. Tegen hellend dak, links blijft dus ongeveer anderhalve cm staan. Bon, wellicht geen drama op die epdm, maar we hebben destijds zoveel water issues gehad dat het hier de bedoeling was géén water meer op dat plat dak staan te hebben natuurlijk... en ja, offerte sprak van 8cm naar 2 cm afschot, maar dat was dus blijkbaar niet mogelijk.

De afvoeren zitten zo "schuin" door de achtergevel. Die gevel werd enige tijd al bepleisterd en is "properkes". Ik dacht, waarom steek je de afvoer nu schuin ipv gat in het dak recht naar beneden en dan bocht van 90 graden naar de gevel toe? - maar blijkbaar was dit precies de reden om kapwerkt te vermijden, het gat gebruiken dat er al was om niet in die afgewerkte gevel te moeten kappen weer..
Dat tapgat steekt daar dus dus schuin en de onderkant van die buis/dat gat, ja... zit precies op een "bergje", zodat eens het water daar net onder komt te staan, gewoon ook al niet meer wegvloeit natuurlijk.
platdak3.jpg

(hoe die taps zitten langs beide kanten, cfr rode streep, zo schuin door de muur - aan de verste tap staat eigenlijk geen water, aan dichtste hier wel, en je ziet ook eigenlijk dat het water "terugvloeit" van die dichtste tap naar het midden van het dak... gele lijn is de "waterloop" - de kringen is eigenlijk hoe het water zich uitbreidt ongeveer - lijkt er mij op dat het midden van het dak gewoon ne "put" is ofte laagste punt? :)

platdak1.jpg

Nu intieel was het gedacht: ik kom die isolatie rond het tapgat wat platkloppen zodat het wat zakt - maar nada, dat bougeert niette. :)
Dan dacht ik; als je nu rond de tapgaten zo'n halve vierkante meter uitsnijdt, isolatie uithaalt zodat het tapgat in een dalleltje komt te zitten - en dat het zo wegvloeit -- maar heeft wellicht niet veel zin, tenzij je over de hele breedte van hellend dak naar gevel een "dalletje" maakt...? een "beek" in uw plat dak?

Iemand een idee van hoe dat hier best te fixen of aanvaardbaar te maken met wat restplassen eventueel? Boel herdoen of wat is "redelijk" hier?
alvast dank en groeten!
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Aan de ene kant wil je dat het water van je dak loopt en aan de andere kant zit er een afvoer waar een dakdekker en de keus of het voorstel van EPDM dakbedekking niets fatsoenlijks kan maken.
Als het gat van de uitloop werkelijk zit zoals op de tekeningen, dus zoals dat in het jargon heet voor de kim, was alleen een handgemaakte afvoer van lood de juiste oplossing.
Anderhalve cm is gewoon veel te veel ! Dat gaat vrijwel nooit opdrogen met het gevolg dat er wel degelijk schade en vervuiling van het regenwater kan ontstaan. Dit wordt een biotoop voor van alles en nog wat.
Dat geldt voor alle soorten van dakbedekkingen.
Ben ik niet met je eens. Ook dat droogt op. (wink).
Vanaf de jaren 70 zijn er dakbedekkingen ontwikkeld die goed tegen zon en vuil bestand zijn. Vooral in de kunststof hoek zie je materialen die daar zeer goed tegen kunnen. Dan ga je je verder afvragen hou oud kan of mag zo'n dak werkelijk worden.
Uiteraard is een drooglopend dak beter, vooral als het lek is.

Oja bijna vergeten afschot maken dat is iets wat behoorlijk geld en moeite kost. En van het laatste, moeite doen daar krijgt de mens zo'n hekel aan.

Ik denk dat ik ga begrijpen wat er verkeerd is gegaan. Het was een dak met opstanden van mastiekhoeken. De matiekhoek wegehaald en een haakse opstand van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Klopt
Een dak moet afwaterend liggen.
Maar ik weet niet wat de aanlegkost was voor dit dak en of de rekening al volledig betaald is. Alleen dit zorgt al voor problemen.

Dit "kleine" dakje voorzien van afschotisolatie + epdm was een meerkost van 3500 EUR.
Op de offerte staat dus "Plaatsen van afschot isolatie ;+-14m², van 8cm -> 2cm" - dat kan hier onmogelijk het geval zijn en dat meldde hij ook - hij kon maar 2cm zakken per 1.20 meter, met als gevolg dat er dus "maar" 4cm zou gezakt zijn. Maar als je het eindresultaat beziet, lijkt het dus alsof die "afschot" averecht ligt (cfr water metingetjes?)

Facturen werden direct betaald op de dag dat ik ze ontvangen heb.

Laat het duidelijk zijn; ik heb geen "probleem" met die mens, dakwerker, integendeel. Wij hebben ook geen "ambras" of weet ik veel. Ik wou mij hier gewoon informeren, "wat denken jullie", want ik ben leek maar voel dat er iets niet klopt.
Had het nog niet goed geregend de dag van vandaag, ik had het nog niet opgemerkt. Als ik foto's van voor en na bekijk, met het water er op - is er gewoon geen verschil en ja, dat was niet de bedoeling.
Idee van hier te posten was dus "wat kan ik aanhalen/suggereren" naar oplossing of minstens verbetering toe, tegen dat wij terug contact hebben - want dat ging er gebeuren: voor de winter "fixen". Als jullie zeggen, door alleen aan tapgaten te prullen krijgt je op termijn meer miserie dan dat het nu is, ja misschien moet het dan maar een vijver blijven zeker?

Ik weet dus niet waar het is "misgelopen" - want voor het overige lijkt al het andere werk wel in orde te zijn en zijn we overigens gewoon dik tevreden. Als dit soort zaken "toelaatbaar" zijn, men hier geen spel moet van maken want het is waterdicht - tja, dan zal het weer aan mij liggen zeker.
Advocaaterij/deurwaardes en co zijn niet aan de orde - mocht het toch het geval komen te zijn om een of andere reden, is dat ook niet echt een issue.
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Aan de ene kant wil je dat het water van je dak loopt en aan de andere kant zit er een afvoer waar een dakdekker en de keus of het voorstel van EPDM dakbedekking niets fatsoenlijks kan maken.
Als het gat van de uitloop werkelijk zit zoals op de tekeningen, dus zoals dat in het jargon heet voor de kim, was alleen een handgemaakte afvoer van lood de juiste oplossing.

Ben ik dan verantwoordelijk van hoe een dakwerker een oplossing biedt voor mijn vraag/probleem ofzo?
Iedereen maakt fouten, ik heb daar absoluut geen probleem mee - als er dan een oplossing komt spreken we daar niet meer over.
"zo laten", da's een ander paar mouwen denk ik dan - tenminste, als je iets of wat "beroepsfierheid" hebt.
Ah voila, handgemaakte uitloop - weeral een tip :) thx!
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Als het gat van de uitloop werkelijk zit zoals op de tekeningen, dus zoals dat in het jargon heet voor de kim, was alleen een handgemaakte afvoer van lood de juiste oplossing.

Die gaten "zaten" zo, langs beide kanten:

oud.jpg

Dus volgens wat ik "denk", gewoon nieuwe buis/gat gestoken in het bestaande gaatje?
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
De opstand van je dak is bij de aanpak van de werkzaamheden haaks gemaakt. Zie de allereerste foto van deze rubriek.
In 90 gr omhoog is voor soepel materiaal als EPDM een betere werkwijze dan dakopstanden met een schuine hoek zoals op de foto hierboven.
Heeft de dakwerker om een offerte te maken het dak gezien?
Een afvoer maken zoals dat met bladlood mogelijk is zal met EPDM niet zo eenvoudig zijn. Zover ik weet onmogelijk.
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
De opstand van je dak is bij de aanpak van de werkzaamheden haaks gemaakt. Zie de allereerste foto van deze rubriek.
In 90 gr omhoog is voor soepel materiaal als EPDM een betere werkwijze dan dakopstanden met een schuine hoek zoals op de foto hierboven.
Heeft de dakwerker om een offerte te maken het dak gezien?
Een afvoer maken zoals dat met bladlood mogelijk is zal met EPDM niet zo eenvoudig zijn. Zover ik weet onmogelijk.
ja hoor - eigenlijk was het de enige dakwerker (van al diegenen die komen zien zijn) die echt op de daken gekropen is en in alle hoekjes en kanten gaan zien en opmeten is om zijn offerte kunnen op te maken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan