advies tuingrond

LinQ

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
Compost dat geleverd wordt is deels verteerd, dat deel wordt meteen opgenomen door grasmatten.
en dat bedoel je als iets negatief gok ik dan ?
ik heb beloofd om dit jaar nog een gazon te hebben dus zal ik het misschien anders moeten aanpakken. (heb vanaf volgende week vakantie dus heb wel wat tijd)
als ik 20 cm grond afvoer en werk op de overblijvende grond compost in en laat dan goede teelaarde leveren met compost in. ga ik dan kunnen leggen ?
wat mag goede kwaliteit teelaarde met compost kosten ? want daar zie ik precies ook wel wat prijsverschillen in. iemand een goed adresje in het antwerpse ?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
266
Punten
83
Nee, dat is niet negatief, dat is positief bedoeld en - vermoed ik - als een aanmoediging bedoeld om er aan te beginnen en ook de matten te leggen.

• Leuk
Waarderingen: LinQ

LinQ

Nieuw Lid
Lid geworden
22 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik heb alles nog eens nagelezen en ben er nog niet uit wanneer ik dan wel mag bemesten ? pas in het voorjaar dan ?

als je dus overweegt om zakjes te kopen moet de N ( stikstof) 3 keer meer zijn dan de fosfor (P)
hier had ik overgelezen . wat is het dan het alternatief van zakjes kopen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Ff voor alle duidelijkheid .
Eerst diepspitten cc 2 spades diep en de aanwezige onkruiden onderwerken in de diepste laag
NU compost inbrengen a rato van 5 m³ per 100m² en deze met spitvork cc 20-30 cm onderwerken ( je kan ook bij het diepspitten al compost onderaan de sleuf, boven de onkruidplagen inbrengen en mixen)
Egaliseren en fijn leggen.
Grasmatten plaatsen.
Voorjaar een chemische bemesting doen pas na een 2de grondanalyse.

Je moet eerst er voor zorgen dat er meer bodemleven in de grond zit ( compost)
dat de structuur verbetert zodat er meer hemelwater kan opgenomen worden ( compost)
dat er voedingstoffen en organisch materiaal in komt ( compost)
en dat het bodemleven begint met de organische stof om te zetten in humus ( compost)
dat de harde lagen worden gebroken ( topverdichtingsverschijnselen ) door het diepspitten
en dat de onkruidlaag wordt gerecupereerd als organische stof ( diepspitten)

Grond afvoeren en vervangen door rijke tuingrond .... hier moet je de deze ook mengen met de bestaande ondergrond. Anders krijg je nog meer verdichting in de bodem en een stagnatie van van water en luchthuishouding.

NU chemische meststoffen smijten is weggesmeten geld. Het water gaat door je bodem door als een vergiet. Neemt meststoffen mee naar de ondergrond en daar liggen die niks te doen want onbereikbaar voor die jonge grasmat.

En rap zijn of je kunt geen grasmatten meer krijgen. ( oja vraag grasmatten gekweekt op zandgrond, niet op leemgrond )

Bovenaan