• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting inductie fornuis

Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben een inductie fornuis AEG Fornuis CIB6646ABM ( totale vermogen 10.900 W) aangekocht, volgens de verkoper zou mijn aansluiting geen probleem mogen zijn, maar ik heb toch wel een paar vraagjes.

In Mijn zekeringkast bevindt zich een aparte zekeringautomaat van 32A kookvuur groep.
In de keuken bevindt er zich een vynckier contactdoos waar de kabel van 5x6mm2 van automaat toekomt.
Doorgemeten.
linksboven zwart 230V
linksonder zwart 230V
Rechtsboven Blauw OV
Rechtsonder Bruin OV
midden aarding.

Nu heeft die keukenboer het fornuis aangesloten met 3 aderige kabel 3x4mm2 linksboven en rechtsboven dus 1 fase en 1 nul + aarding.

In het toestel zijn 6 contacten.
1 - 2 - 3 ( brug tussen 1 en 2 en 2 en 3 ) zwarte draad aangesloten op 3.
4 - 5 ( brug tussen 4 en 5 ) blauwe draad op 4
6 aarding

Achteraan het toestel zijn er 3 schema’s
1 krachtstroom ( dus niet van toepassing bij ons )
2 400V ... 2 fasen
3 1 fase ( z heeft hij het aangesloten )

Kan in nu het toestel op volle kracht gebruiken, De 4 pitten samen komen aan 7200W op volle kracht ( de powerboost functie buiten beschouwing gelaten )

Of het mogelijk om aansluitmogelijkheid 2 te gebruiken. En zou dit beter zijn ?
Dus 1 fase op 1
1 fase op 2 ( brugje tussen 2 en 3 )
nul op 4 en nul op 5
Aarding op 6.

Daar ik eveneens in de vynckier tussen L1 en N1 230V meet maar ook 230V tussen L1 en N2 veronderstel ik dat de N1 en N2 doorgebrugd zijn aan de automaat in de zekeringkast.

Sorry maar ik ben maar een leek en heb wat info proberen te vergaren op het internet maar ben er nog steeds niet uit.

vynckier1.jpg20220126_203712.jpg
 

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
1.320
Waarderingsscore
129
Punten
63
je gaat niets hebben om die extra "fase" aan te sluiten want deze is toch dezelfde als de andere... plus dan moet je al een andere kabel plaatsen
Ik kan in de handleiding niet terugvinden hoe dit toestel electrisch aan te sluiten maar ik weet wel dat in principe 4mm² te weinig is voor 32A en zeker bij een toestel dat een aansluitwaarde heeft van maar liefst 10900W! Als je dus alles tegelijk gebruikt kookplaat met boosters en oven ga je vlotjes over die 32A heen gaan.
Bij onze AEG kookplaat (aansluitwaarde meer dan 11kW) staat uitdrukkelijk in de handleiding dat je bv 3 fasig moet aansluiten...
misschien kan je eens een duidelijke foto posten van het aansluit schema van het toestel?

Greetz Gert
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Heb je een monofasige aansluiting of 3 fase ? Je zekering nu is idd monofasig.
Qua vermogen is het natuurlijk zo goed als uitgesloten dat je alles op max vermogen tegelijkertijd gebruikt.
Als je 3 fase aansluiting hebt, kan je makkelijk andere zekering zetten. Er is al een 5g6 die naar het aansluitpunt loopt.
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank u voor de snelle reply, het toestel kan je dus op 3 wijzen aansluiten, 3 fase en nul , 2 fase met 2 nullen en mono, 1 fase 1 nul met de bijbehorende bruggetjes,
De 4 pitten op vol vermogen komen aan 7200W dus dat zou moeten kunnen 230x32=7360, het is enkel waneer je alle boosters en oven op volle kracht zet dat je aan de max wattage van het toestel komt.
In praktijk gebeurt dat nooit ik zou zelfs niet weten wanneer iemand 4 pitten op volle kracht gedurende een langere tijd zou gebruiken.
Wat ik er nu uit versta is dat ik de mono aansluiting aan het kan blijven gebruiken mits een kabel van 3x6mm2 tussen de vynckier en het toestel. Het is een vrij modern toestel en heeft een vermogensbeheer functie. Dus als het totale vermogen van 7200watt zou overschreden worden omdat er een booster wordt ingeschakeld verlaagd automatisch het vermogen van de andere zone(s) die op dezelfde fase zijn aangesloten.
 
Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als die 4mm2 kabel bij het toestel hoort is er geen probleem.
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja Janus , dit is de standaard kabel die bij het toestel geleverd wordt. Deze staat bij accessoires die bij het toestel horen.
Dus zou ik deze niet moeten vervangen door een exdemplaar van 3x6mmm ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ja Janus , dit is de standaard kabel die bij het toestel geleverd wordt. Deze staat bij accessoires die bij het toestel horen.
Dus zou ik deze niet moeten vervangen door een exdemplaar van 3x6mmm ?
Nee, meestal zijn de standaard kabels kleiner van diameter dan die van de vaste installatie.

Heb je nu al gekeken welke hoofdaansluiting je hebt ?
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mario,

Even ter verduidelijking , het betreft een appartementsgebouw , elke app. Heeft zijn eigen meter, ze zijn allemaal afgezekerd met 380V-63A.
Onze zekeringkast ( vrij recent qangepast ) heeft zekeringen van 16A, 20A en het kookvuur 32A
En 1 diff. Van 30Ma en een van 300Ma. , ik kan niet zien hoe alles is aangesloten want de bekabeling is afgeschermd.
20220127_122110.jpg
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Mario,

Even ter verduidelijking , het betreft een appartementsgebouw , elke app. Heeft zijn eigen meter, ze zijn allemaal afgezekerd met 380V-63A.
Onze zekeringkast ( vrij recent qangepast ) heeft zekeringen van 16A, 20A en het kookvuur 32A
En 1 diff. Van 30Ma en een van 300Ma. , ik kan niet zien hoe alles is aangesloten want de bekabeling is afgeschermd.
Bekijk bijlage 85931
trek een een foto van je meterkast
maar wrs is het monofasig 40 A
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik vind het toch maar raar dat er bij een toestel van 10.9kW dat geschikt is voor zowel mono als 3-fasig aan te sluiten (en waarbij ik 3F als voorkeur zou hebben, gezien de 10.9kW) een aansluitsnoertje van 3G4mm² wordt meegeleverd, wat
1) de mogelijkheid uitsluit van de 3F aansluiting en
2) de 4mm² vind ik maar mager in geval van de mono-aansluiting (10900VA / 230V = 47A en dat door een 4mm²...)..

Mijn dikke teen zegt dat er iets niet klopt en dat we een cruciaal stukje info aan het missen zijn.

Ik zou de huidige aansluiting nooit met een gerust gemoed zo laten.

Bij deze toch nog eens de expliciete vraag dat je eens een foto neemt en hier plaatst van de verschillende aansluitschema's die je in de installatiehandleiding en eventueel op een sticker op het toestel zelf terugvindt.

Ik zou veel eerder een 5G... aansluitsnoer verwachten dat je prima kan gebruiken voor een 3F aansluiting, en waarbij je in geval van een mono aansluiting 2 aders bij elkaar neemt voor de fase en 2 aders bij elkaar neemt voor de nul.
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Disco stu, dit is oa. Wat ik hier vroeg, of ik beter een 3x6 zou gebruiken ?
Jij raad aan om een 5x? Te gebruiken en aders samen te voegen dat vind ik maar een rare oplossing hoor... wat als er toch eens een ader loskomt?
Hier zegt men dat een 3x4mm2 meegeleverde kabel voldoende is ( afstand is ongeveer 1 m ), iemand anders raad toch 6mm2 aan. Ze leveren ook een 5x4mm2 als er krachtstroom is. Dit is bij ons niet het geval.
Het toestel trekt 7200W bij de 4 pitten op volle kracht enkel 10900 bij ALLE 4 op powerboost.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Disco stu, dit is oa. Wat ik hier vroeg, of ik beter een 3x6 zou gebruiken ?
Jij raad aan om een 5x?
Ik raad nog niks aan, behalve eerst de feiten juist hebben. :) Zoals ik al zei, ik heb het gevoel dat we wat cruciale info missen vooraleer we iets onderbouwd goed kunnen aanraden.
Te gebruiken en aders samen te voegen dat vind ik maar een rare oplossing hoor... wat als er toch eens een ader loskomt?
Dat wordt nochtans vaker toegepast bij inductievuren, volgens voorschrift fabrikant.
Ze leveren ook een 5x4mm2 als er krachtstroom is. Dit is bij ons niet het geval.
Dus dan gaat er 16A door 4 van de 5 aders van elk 4mm². Dat lijkt me ruimschoots ok.
Als er voor een monofasige aansluiting een 3G4mm² wordt meegeleverd, gaat er 47A door 2 van de 3 aders van elk 4mm².
Dat vind ik toch wel een raar verschil tussen beide aansluitmogelijkheden, niet?
Het toestel trekt 7200W bij de 4 pitten op volle kracht enkel 10900 bij ALLE 4 op powerboost.
Is het niet eerder 7200W bij gebruik van de 4 pitten en 10900W bij gebruik van de 4 pitten + ovengedeelte tegelijk?

Nogmaals: maak eens wat foto's van het aansluitschema van AEG en post ze hier. Kost je niks, en je hebt niets te verliezen. In het beste geval krijg je goed advies.

Waar komt je info vandaan dat er een 3G4mm² standaard wordt meegeleverd met het toestel, maar als je 3F aansluit wordt er een 5G4 meegeleverd? Bedoel je dan meegeleverd in de doos met het toestel door de fabrikant AEG, of meegeleverd door de keukenbouwer?
Indien door de fabrikant AEG: moet je dan bij de bestelling bij AEG de jusite referentie bestellen die bepaald of je een toestel krijgt voor mono (met 3G4 kabel) of 3F (met 5G4 kabel) aansluiting?
Indien door de keukenbouwer: misschien heeft die het bij het verkeerd eind.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Waar komt je info vandaan dat er een 3G4mm² standaard wordt meegeleverd met het toestel, maar als je 3F aansluit wordt er een 5G4 meegeleverd? Bedoel je dan meegeleverd in de doos met het toestel door de fabrikant AEG, of meegeleverd door de keukenbouwer?
Indien door de fabrikant AEG: moet je dan bij de bestelling bij AEG de jusite referentie bestellen die bepaald of je een toestel krijgt voor mono (met 3G4 kabel) of 3F (met 5G4 kabel) aansluiting?
Indien door de keukenbouwer: misschien heeft die het bij het verkeerd eind.
Aangezien model en type gewoon in de startpost staat is het gemakkelijk om de handleiding te vinden op de website van AEG. Daarin staat:

handleiding1.jpg


De kabel komt dus al niet van de fabrikant van het toestel. Het aansluitvermogen van dat ding is effectief 10.9kW (vreemd genoeg staat er wel nergens het vermogen van de oven apart), maar het aansluitschema staat jammer genoeg niet in de handleiding. Wel dat het toestel is uitgerust met:

handleiding2.jpg
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Hier vind ik een handleiding van (niet exact datzelfde maar) een zeer gelijkaardig toestel van AEG, ook met 4 inductiekookzones en een ovengedeelte en samen goed voor 10.kW

Op pagina 10 staat eveneens "Dit apparaat wordt geleverd zonder stekker en zonder netsnoer. " maar er staat hier ook bij dat voor een monofasige aansluiting minimum 3 x 6,0 mm² moet gebruikt worden en voor 3F aansluiting minimum 5 x 1,5 mm² moet gebruikt worden.

Dat lijkt me al aannemelijker dan de 3G4mm² waar de topicstarter van spreekt.
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij het toestel zelf is er geen aansluitkabel, bij accessoires bij de verkoper staat er de 3x4mm kabel ( info in de winkel was dat deze kabel geschikt was voor dit toestel ) en de persoon die het kwam aansluiten had nog een 5 aderige kabel bij maar heeft deze niet gebruikt.

Hierbij dus een foto van de 3 mogelijke aansluitschema’s , en ik kan net zoals jullie nergens iets vinden over het vermogen van de oven. Hier zal ik dus navraag moeten doen bij AEG.

AEG inductie.jpg
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Met de info die we nu hebben, denk ik dat we kunnen stellen dat de kabel minimum 3G6mn² moet zijn.
Gezien de kabel niet mee bij het toestel zit, valt deze niet mee onder de CE van het toestel, maar onder de vaste elektrische installatie van je huis. Automaat 32A is dan ook ok en kan je behouden.

Tenzij de winkel nog geschreven van AEG kan aantonen dat die 4mn² ok is, gaan ze m.i. serieus in de fout. Geld terugvragen voor die kabel. Ik hoop dat ze dat niet standaard aan alle klanten zo verkopen.

In jouw geval het schema rechtsboven op de foto gebruiken. Ik zou de ader van de fase effectief op de middelste van de 3 gebrugde klemmen aansluiten.
 
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank u stu, ik ga uw raad opvolgen en een 3 aderige kabel 6mm bij de keukenboer halen en die van 3x4mm terugdoen.
Op het schema is deze aangesloten op contact 1, de persoon die het fornuis aansloot heeft hem op 3 aangesloten.
Ze verkopen de 6mm kabel eveneens ik begrijp dus niet waarom ze die van 4mm meeleveren

Zie website vdb.


Dit is het toestel en kijk bij accessoires voor de kabel die ze erbij leveren ( staat 32A bij ? )

Deze kabel verkopen ze ook staat 50A bij?
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik vraag me alleen af of schema met 2xL en 2xN + aarding niet zou kunnen.
Op het vuur zelf is linksvoor en linksachter 1 kring en rechtsvoor en rechtsachter 1 kring.
Ik vermoed dat dit L1 en L2 zijn wat L3 is heb ik geen enkele info tot hiertoe, hoogstwaarschijnlijk oven.
Maar waarom staat er bij schema 2 400 V ?
Sorry ken niet zoveel van electriciteit maar ik begrijp niet waarom er in de zekeringkast een automaat van 32A KOOKVUUR zit die dan blijkbaar opgesplitst wordt in 2xL en 2xN , nu worden er 1L en 1N niet gebruikt in de Vynckier contactdoos? Ze hadden dan toch gewoon 2 draden naar een contactdoos kunnen leggen uiteraard draden die 32A aankunnen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan