• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aannemer gevelwerken komt niet opdagen, voorschot betaald

Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen,

Na maanden wachten zitten wij in zak en as. Maar voor onze nieuwbouw hebben wij een aannemer genomen voor de gevelafwerking. Deze zijn Duurzaam Vlaanderen geworden. Toen werden ze goed omschreven en hebben wij ook een voorschot betaald van 5000 euro. Dit jaar in juni zouden de werken van start moeten gaan. Helaas tot op heden zijn ze nog niet begonnen. Er komen allerhande excuses naar boven zoals bouwverlof en te weinig tijd, dan zijn ze veranderd van CEO gezien ziekte, dan waren ze slachtoffer van oplichting,... Nu zouden ze EINDELIJK terug in goede papieren zitten en de werken kunnen aanvatten. Bellen wij net om de datum vast te leggen en zeggen ze geen datum te kunnen geven door de weersomstandigheden. Ons huis is gebouw uit Ytong en begint stilaan water op te slorpen met alle gevolgen binnen van dien. Wij kunnen buiten niets afwerken gezien zij eerst hun werken moeten uitvoeren.

Wij hebben offertes laten maken bij andere firma's maar intussen zijn de prijzen gigantisch gestegen waardoor we dan 15000 euro boven ons budget zouden moeten gaan en dit niet meer hebben (laatste fase van de bouw). Laat staan ons voorschot ooit terug te zien.

Kan iemand ons helpen met raad? We hebben alles al geprobeerd van mails, telefoon,... Alles is ook opgeslagen dat we op mail of bericht hebben maar wat zijn we ermee?
 
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ben ik dan één van de weinigen die nog nooit een voorschot heeft moeten betalen?
Niet voor geleverde prestaties, noch voor materialen. Steeds te betalen na geleverd werk/ materiaal.
Hoe je dat gedaan hebt weet ik ook niet. Wij hebben bij veel geen voorschot moeten betalen. Maar sommige konden we gewoon niet onderuit of we werden wandelen gestuurd. Maar ergens moet je een knoop doorhakken als je echt iemand nodig hebt voor bepaalde dingen. (gelukkig) is een voorschot van 5000 euro goedgekeurd want ze hadden eerst 25% van de offerte gevraagd en dat is een pak meer.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ben ik dan één van de weinigen die nog nooit een voorschot heeft moeten betalen?
Niet voor geleverde prestaties, noch voor materialen. Steeds te betalen na geleverd werk/ materiaal.
Hoe je dat gedaan hebt weet ik ook niet. Wij hebben bij veel geen voorschot moeten betalen. Maar sommige konden we gewoon niet onderuit of we werden wandelen gestuurd. Maar ergens moet je een knoop doorhakken als je echt iemand nodig hebt voor bepaalde dingen. (gelukkig) is een voorschot van 5000 euro goedgekeurd want ze hadden eerst 25% van de offerte gevraagd en dat is een pak meer.
Het is inderdaad zo dat je dit niet altijd bij iedereen kan krijgen, dan is het vaak een gevoel van vertrouwen. Ik heb ook voorschot moeten betalen bij sommige, al goed dat je nog niet meer hebt moeten betalen.

Nu naar uw probleem, op korte termijn (deze week/weekend) zou ik volgende doen:
  • kijken bij houthandel welke niet geschaafd maar behandeld hout ze op stock hebben, eerste plaats voor pannenlatten.
  • daarmee een raster maken op de muur (eerst verticaal, daarna horizontaal)
  • hierop plastiek plaatsen (bouwfolie), kijken bij bouwhandel in de buurt wat ze hebben. het strak erop plaatsen
  • boven aan op een stuk of 10cm van die oversteek stoppen zodat het kan verluchten, onderaan ook zeker 10cm opening vanaf de grond
  • dan zou er normaal geen/weinig regen nog aan uw Ytong muur moeten raken maar kan voldoende verluchten om te drogen/geen risico op condensatie van uw plastiek tegen uw muur. Nu en dan scheuren in plastiek herstellen.
  • binnen uw huis op 15°C en ventilatie aan zodat het kan drogen (moet sowieso al doen met bouwvocht dat er nog in zit)
Dan beginnen met voorstellen van architect kijken naar alternatieve oplossingen, zeker kijken naar wat je daarbij zelf kan doen.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Ben ik dan één van de weinigen die nog nooit een voorschot heeft moeten betalen?
Niet voor geleverde prestaties, noch voor materialen. Steeds te betalen na geleverd werk/ materiaal
Doet in deze ook niet ter zake. Probleem is niet dat er een voorschot werd betaald probleem is dat aannemer niet komt/kwam opdagen en de TS met grotere en andere problemen zit dat het secundaire probleem van een voorschot.
Want zelfs zonder voorschot ligt nu de prioriteit bij 1 zijn gevel te beschermen voor de komende natte seizoenen en 2 op een zo goed mogelijke manier juridisch van het contract onderuit te komen. Terug vorderen van voorschot heeft m.i. nu de laagste prioriteit als het er al een is gezien de situatie van de aannemer. De centen zijn toch al verdwenen en in eerste zicht lijkt het er niet op dat er nieuwe gaan komen of dat aannemer nog komt uitvoeren.
 
Lid geworden
17 jun 2010
Berichten
150
Waarderingsscore
7
Punten
18
Uitspraak van faillissement in december merk ik via Google.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Tenzij ik het over het hoofd heb gezien, wil ik in eerste instantie weten over wat voor soort gevelafwerking het eigenlijk gaat ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan